CROWN D'RAJA PERTUBUHAN MQTK QuranSunnahIslam..
Showing newest posts with label SyedHusseinJamadilKubra. Show older posts
Showing newest posts with label SyedHusseinJamadilKubra. Show older posts
Tuesday, August 3, 2010
Ekspedisi Jihad (2) - Misi Saiyid Hussien Jamaluddin Kubra Ke Nusantara
Nik Kin
Artikel Pilihan 1
Tajuk : Misi Saiyid Hussien Jamaluddin Kubra di Nusantara.
Peranan Kelantan (Kerajaan Langkasuka) sebagai pusat Majapahit Barat (atas deklarasi Mahapatih Gadjah Mada setelah Majapahit mengalahkan Siam pada tahun 1357) yang kemudian berkembang menjadi Empayar Chermin banyak memberi sumbangan terhadap perkembangan Islam di Nusantara.
Empayar Chermin adalah koalisi sementara antara Kerajaan Langkasuka dengan Kerajaan Champa (Vietnam) dan Kerajaan Samudera-Pasai (Aceh) yang dibentuk selepas tahun 1335 oleh Raja Langkasuka-Kelantan ketika itu yang bernama Raja Bharubhasa atau dikenali sebagai Sultan Mahmud Syah setelah memeluk Islam melalui ulama dari Pasai.
Saiyid Hussein Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid al-Alawiyah (bertemu hingga kepada Saiyidina Hussein cucu Rasulullah s.a.w.) anak dari bekas seorang gabenor kepada Sultan Muhammad Tugluq (Kesultanan Delhi) yang kemudian berkuasa di wilayah Deccan (India Selatan), telah sampai di Kelantan kira-kira pada tahun 1349 besama adiknya Saiyid Thana’uddin atau Syeikh Saman (anak murid kepada Ibnu Hajar).
Sepanjang misi dakwahnya Saiyid Hussein sempat mengawini tiga puteri keluarga Diraja Empayar Chermin yang ketika itu, ibu kotanya bernama ‘Jeddah’ terletak 3 batu dari Bukit Panau, Kelantan Darul Naim. Jeddah bermaksud permata.
Dari isteri Saiyid Hussein Jamadil Kubra yang pertama, Puteri Linang Cahaya (adik kepada Cik Siti Wan Kembang) dia mendapat dua orang anak, yang lelaki bernama Maulana Malik Ibrahim (pelopor Wali Songo) dan yang perempuan bernama Siti Aisyah.
Perkahwinan Saiyid Hussein Jamadil Kubra dengan Ramawati puteri kepada Raja Champa, Sultan Zainol Abidin (Ce Bo Nga) dan Permaisuri Siti Zubaidah pula melahirkan generasi yang tersenarai di dalam kumpulan Wali Songo dari titisan anak mereka, Ibrahim Asmaro.
Sewaktu umurnya hampir 80 tahun Saiyid Hussein telah dipertemukan jodoh dengan Puteri Selindong Bulan atau Siti Syahirah iaitu cucu saudara kepada isterinya yang pertama, Puteri Linang Cahaya dan beroleh seorang anak lelaki bernama Ali Nurul Alam yang kemudiannya nanti menjadi Perdana Menteri Majapahit II di Kelantan bergelar Patih Aria Gajah yang dikaitkan dengan beberapa peristiwa dengan Laksamana Hang Tuah. (Di Patani, Ali Nurul Alam terkenal dengan nama Sultan Qunbul setelah dilantik menjadi sultan di Patani Darussalam)
Syarif Muhammad Kebungsuan adalah anaknya yang bungsu dari isterinya yang ke empat (keluarga Diraja Johor) yang kemudian terkenal sebagai pembangun Kesultanan Mindanao/Sulu (Filipina), sementara salah seorang dari abangnya menjadi Sultan Borneo yang ke-3 bergelar Sultan Berkat, moyang raja-raja Brunei sekarang.
Ke empat-empat isteri yang dikahwini Saiyid Hussein Jamadil Kubra itu ialah selepas tiap-tiap seorang daripadanya meninggal dunia.
Pada awal abad ke-14 Ibrahim Asmaro dihantar oleh ayahnya Saiyid Hussein Jamadil Kubra ke Tanah Jawa membantu serta menyambung usaha-usaha dakwah abangnya Maulana Malik Ibrahim yang meninggal dunia pada tahun 1419 dan dimakamkan di Gerisek, Tuban.
Turut serta ialah dua orang anak Ibrahim Asmaro, iaitu Maulana Rahmatullah dan Maulana Ishak meninggalkan Champa dan kemudiannya berhijrah ke Patani Darussalam.
Mungkin inilah pelayaran wali-wali dari Champa yang dikaitkan atau mempunyai hubungan dengan pembinaan Masjid Kampung Laut di Kelantan. Masjid Kampung Laut adalah masjid yang tertua di Kelantan dan rekabentuk atapnya menyerupai rekabentuk atap Masjid Agung Demak.
Melalui firasat Saiyid Thana’uddin yang menjadi guru kepada cucu saudaranya Sunan Bonang dan Sunan Giri (juga guru kepada Laksamana Hang Tuah yang terkenal dengan gelaran Sang Adi Putra), Masjid Kampung Laut, Kelantan telah diramal akan mencetuskan kebangkitan Islam di Nusantara
Raja Empayar Chermin, Sultan Baki Syah ibni al-Marhum Sultan Mahmud Syah telah menyusul bersama satu rombongan keluarga Diraja Kelantan menemui Bentara Majapahit Hayam Wuruk untuk memperbetulkan amalan Islam yang sudah bercampur baur dengan agama Buddha Shiva setelah Hayam Wuruk berkahwin dengan anak saudaranya Bidarawati (puteri Raja Champa). Beberapa orang mubaligh yang dibawanya kemudian meninggal dunia dan dimakamkan di Leran.
Sebagai membuka tirai dakwah Islam di Tanah Jawa, Maulana Malik Ibrahim muncul sebagai perintis atau pelopor yang memberi laluan kepada wali-wali yang datang kemudiannya. Dengan tidak ada perbezaan kasta dan darjat seruan dakwahnya lebih disenangi di kalangan kasta-kasta Vaisya dan Sudras. Banyaklah kalangan mereka yang datang untuk mendapat pengajian selok-belok mengenai agama Islam.
Kehilangan Maulana Malik Ibrahim diganti oleh anak saudaranya, Maulana Rahmatullah yang memakai gelaran Sunan Ampel. Jika Maulana Malik Ibrahim dianggap sebagai pencipta pondok (pesantren) yang pertama maka Maulana Rahmatullah adalah perancang negara Islam yang pertama di Tanah Jawa.
Maulana Ishak yang banyak membantu abangnya Sunan Ampel tidak ketinggalan meninggalkan jasanya. Daerah Balambangan hampir dibawanya tunduk di bawah Islam kalau tidak kerana perancangan mertuanya Raja Menak Sembayu yang bertekad hendak membunuhnya. Beliau akhirnya berhijrah ke Pasai (Aceh) dan Melaka merupakan destinasi yang terakhirnya.
Anaknya Raden Paku (Sunan Giri) telah membangunkan Giri sebagai pasak yang membawa tertegaknya Kerajaan Islam Demak. Sebagai markas gerakan dakwah yang pertama di Jawa, Giri juga memperlengkapkan gerakan mujahid yang tidak ada tolok bandingnya di samping mubaligh-mubaligh yang berkerja keras menyatukan Pulau Madura, Bawaen, Kangean, Ternate dan Maluku di bawah panji-panji Islam.
Walaupun kedatangan Raja Kemas Jiwa atau Sang Ajit Jaya Ningrat (putra kedua kepada Raja Chermin, Sultan Baki Syah) ke Jawa hanya semata-mata bermotifkan politik tetapi melalui ikatan perkahwinannya dengan Puteri Suhita (cucu Hayam Waruk), dia telah melembutkan hati Ratu Majapahit itu untuk menyerahkan Ampeldenta dan Gerisek menjadi sebahagian daripada wilayah Giri. Raja Kemas Jiwa memakai gelaran Sultan Iskander Syah Nenggiri apabila ditabalkan menjadi Sultan Kelantan setelah kematian abangnya Sultan Sadik Muhammad Maulana Nenggiri.
Semasa Sultan Iskander Syah Nenggiri menjadi Raja Kelantan dan bergelar Bentara Majapahit pada 1432 Masihi, baginda telah mengisytiharkan negeri Kelantan sebagai Majapahit II. Sampai ke hari ini keris kedaulatan negeri Kelantan dipanggil Keris Majapahit. Kerajaan Kelantan-Majapahit II ini lenyap setelah diserang oleh Empayar Melaka (dibawah Sultan Mahmud) pada tahun 1490 setelah Majapahit II lemah akibat peperangan dengan Siam sebelumnya.
Satu kejutan yang telah berlaku sehingga memutuskan nadi Kerajaan Hindu-Majapahit apabila Demak muncul sebagai Kerajaan Islam yang dicita-citakan. Desa Glagah Wangi bertukar wajah, Bintoro Demak mewujudkan ketandaan ‘rahmat’ apabila Raden Patah menjadi pemerintah bergelar Sultan Sri (Syah) Alam Akbar al-Fatah.
Penyebaran Islam di Jawa Tengah sebelah selatan, daerah yang sekarang dinamakan Surakarta dan Yogyakarta diterokai oleh seorang anak murid Sunan Kalijaga, Kiai Ageng Pandanarang atau disebut Sunan Tembayat.
Pemilihan Sunan Tembayat sebagai menggantikan tempat Syeik Siti Jenar (yang menerima hukuman bunuh oleh wali-wali kerana mendedahkan rahsia-rahsia ketuhanan) pada mulanya diragui oleh persidangan para wali kerana bekas Bupati Semarang ini ialah seorang yang kehidupannya dikelilingi kemewahan dunia malah tidak mempercayai Tuhan, tetapi kemudiannya menjadi seorang yang cukup patuh kepada ajaran agama Islam dan sangat alim.
Melalui anak-anak Ali Nurul Alam (Perdana Menteri Kelantan-Majapahit II) iaitu Wan Husein, Wan Bo dan Wan Demali, Kelantan sekali lagi telah meyumbangkan mubaligh-mubalighnya di dalam menyambung tugas-tugas Maulana Malik Ibrahim (bapa saudara mereka) dan membantu Sunan Ampel (sepupu mereka) di Gerisek dan Maulana Ishak di Pasai (Aceh).
Wan Husein dihantar ke Pulau Madura. Wan Bo ke Pasai (Aceh) dan Wan Demali ke kawasan Johor-Riau (Pulau Bentan). Dari sinilah Wan Demali mendapat jolokan Raja Laksamana Bentan.
Generasi Wan Bo (Syarif Abdullah) telah berjaya menegakkan dua buah Kerajaan Islam Banten dan Ceribon di mana anaknya Syarif Hidayatullah atau Sunan Gunung Jati telah dapat menyempurnakan cita-cita datuknya Saiyid Hussein Jamadil Kubra.
Kejayaan para wali dalam perjuangan dakwah mereka mencapai tahap yang gilang gemilang di mana Indonesia lahir sebagai negara yang majoritinya beragama Islam.Turut mendukung di atas kejayaan ini ialah Sunan Bonang, Sunan Drajat, Sunan Kudud dan Sunan Muria yang disenaraikan dalam kumpulan ‘Wali Songo’ manakala Sunan Prowoto, Sunan Dalem, Syeikh Sutabris (salah seorang guru Sunan Kalijaga) dan lain-lain lagi merupakan watak-watak sampingan yang peranan mereka juga tidak boleh dianggap sepi.
Dengan ini dapatlah disimpulkan bahawa peranan Champa dan Pantai Timur Semenanjung Tanah Melayu (Kelantan-Patani) dianggap begitu penting dalam penyebaran Islam di Nusantara khususnya di Indonesia
Sunday, May 2, 2010
Peranan Kelantan sebagai pusat Majapahit Barat
Peranan Kelantan sebagai pusat Majapahit Barat yang kemudian berubah kepada Empayar Chermin Jiddah banyak memberi sumbangan terhadap perkembangan Islam di Nusantara.
Saiyid Hussein Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid al-Alawiyah (bertemu hingga kepada Saiyidina Hussein cucu Rasulullah s.a.w.) anak dari bekas seorang gabenor kepada Sultan Muhammad Tugluq (Kesultanan Delhi) yang kemudian berkuasa di wilayah Deccan (India Selatan); telah sampai di Kelantan kira-kira pada tahun 1349 Masihi besama adiknya Saiyid Thana’uddin atau Syekh Saman (anak murid kepada Ibnu Hajar).
Sepanjang misi dakwahnya Saiyid Husein sempat mengawini tiga puteri keluarga Diraja Empayar Chermin yang ketika itu ibu kotanya bernama ‘Jiddah’ terletak 3 batu dari Bukit Panau.
Dari isterinya yang pertama Puteri Linang Cahaya (adik kepada Cik Wan Kembang) ia mendapat dua orang anak, yang lelaki bernama Maulana Malik Ibrahim (pelupur Wali Songo) dan yang perempuan bernama Siti Aisyah.
Perkahwinannya dengan Ramawati puteri kepada Raja Champa, Sultan Zainol Abidin (Ce Bo Nga) dan Permaisuri Siti Zubaidah maka lahirlah generasi yang tersenarai di dalam kumpulan Wali Songo dari titisan Ibrahim Asmaro.
Sewaktu umurnya hampir 80 tahun Saiyid Husein telah dipertemukan jodoh dengan Puteri Selindong Bulan atau Siti Syahirah iaitu cucu saudara kepada isterinya yang pertama dan beroleh seorang anak lelaki Ali Nurul Alam yang kemudiannya nanti menjadi Perdana Menteri Majapahit II (Majapahit Barat) di Kelantan bergelar Patih Gajah Mada yang dikaitkan dengan beberapa peristiwa dengan Laksamana Hang Tuah. (Di Patani Ali Nurul Alam terkenal dengan nama Sultan Qunbul)
(Semasa Sultan Iskandar Syah menjadi Raja Kelantan bergelar Bhatara Majapahit pada 1432 Masihi baginda telah mengisytiharkan negeri Kelantan sebagai Empayar Majapahit II. Sampai ke hari ini keris kedaulatan negeri Kelantan dipanggil Keris Majapahit).
Syarif Muhammad Kebungsuan adalah anaknya yang bungsu dari isterinya yang ke empat (keluarga Diraja Johor) yang kemudian terkenal sebagai pembangun Kesultanan Mindanao (Filipina) sementara salah seorang dari abangnya menjadi Sultan Borneo yang ke III bergelar Sultan Berkat, moyang raja-raja Brunei sekarang.
(Keempat-empat isteri yang dikahwininya itu ialah selepas tiap-tiap seorang daripadanya meninggal dunia).
Pada awal abad ke 14 Ibrahim Asmaro dihantar oleh ayahnya Saiyid Husein Jamadil Kubra ke Tanah Jawa membantu serta menyambung usaha-usaha dakwah abangnya Maulana Malik Ibrahim yang meninggal dunia pada 1419 Masihi dan dimakamkan di Gerisek, Tuban.
Turut serta ialah dua orang anaknya Maulana Tahmatullah dan Maulana Ishak meninggalkan Ali Murtadho di Champa, dan kemudiannya berhijrah ke Patani, Thailand.
Mungkin inilah pelayaran wali-wali dari Champa yang dikaitkan atau mempunyai hubungan dengan pembinaan Masjid Kampung Laut di Kelantan.
Melalui firasat Saiyid Thana’uddin yang menjadi guru kepada cucu saudaranya Sunan Bonang dan Sunan Giri (juga guru kepada Laksamana Hang Tuah yang terkenal dengan gelaran Sang Adi Putra), Masjid Kampung Laut diketajjab dakan tanbo(ramalan) yang ada hubungan dengan kebangkitan Islam di Nusantara.
Raja Chermin, Sultan Baji Syah telah menyusul bersama satu rombongan keluarga Diraja Kelantan menemui Bhatara Majapahit Hayam Wuruk (memperbetulkan) amalan Islam yang sudah bercampur baur dengan Hindu Shiva) yang berkahwin dengan anak saudaranya Bidarawati (puteri Raja Champa). Beberapa orang mubaligh yang dibawanya kemudian meninggal dunia dan dimakamkan di Leran.
Sebagai membuka tirai Maulana Malil Ibrahim muncul sebagai perintis atau pelopor yang memberi laluan kepada wali-wali yang datang kemudian. Dengan tidak ada perbezaan kasta, darjat seruan dakwahnya lebih disenangi di kalangan kasta-kasta Waisya dan Sudras. Banyak kalangan mereka yang datang untuk mendapat pengajaran selok-belok mengenai agama Islam.
Kehilangan Maulana Malik Ibrahim diganti oleh anak saudaranya Maulana Rahmatullah yang memakai gelaran Sunan Ampel. Kalau Maulana Malik Ibrahim dianggap sebagai pencipta pondok (pesantren) yang pertama maka beliau adalah perancang negara Islam yang pertama di Tanah Jawa.
Maulana Ishak yang banyak membantu abangnya Sunan Ampel tidak ketinggalan meninggalkan jasanya. Daerah Balambangan hampir dibawanya tunduk di bawah Islam kalau tidak kerana perancangan mertuanya Raja Menak Sembayu yang bertekad hendak membunuhnya. Beliau akhirnya berhijrah ke Pasai dan Melaka merupakan destinasi yang terakhir.
Anaknya Raden Paku telah bangunkan Giri sebagai pasak yang membawa tertegaknya Kerajaan Demak. Sebagai markas gerakan dakwah yang pertama di Jawa, Giri juga memperlengkapkan gerakan mujahid yang tidak ada tolok bandingnya di samping mubaligh-mubaligh yang berkerja keras menyatukan Pulau Madura, Bawaen, Kangean, Ternate dan Maluku di bawah panji-panji Islam.
Walaupun kedatangan Raja Kemas Jiwa atau Sang Aji Jaya Ningrat (putra kepada Raja Chermin) ke Jawa hanya semata-mata bermotifkan politik tetapi melalui ikatan perkahwinannya dengan Puteri Suhita (cucu Hayam Waruk) telah melembutkan hati Ratu Majapahit itu untuk menyerahkan Ampeldenta dan Gerisek menjadi sebahagian daripada wilayah Giri.
Satu kejutan telah memutuskan nadi Kerajaan Hindu-Majapahit dan muncullah Demak sebagai Kerajaan Islam yang dicita-citakan.
Desa Glagah Wangi bertukar wajah, Bintoro Demak mengujudkan ketandaan ‘Hadiah’, Raden Patah menjadi pemerintah bergelar Sultan Sri (Syah) Alam Akbar al-Fatah.
Penyiaran Islam di Jawa Tengah sebelah selatan daerah yang sekarang di namakan Surakarta dan Jogjakarta diterokai oleh seorang anak murid Sunan Kalijaga, Kiai Ageng Pandanarang atau disebut Sunan Tembayat.
Pemilihannya sebagai mengantikan tempat Syeik Siti Jenar (yang menerima hukuman bunuh oleh wali-wali kerana mendedahkan rahsia-rahsia ketuhanan) pada mulanya diragui oleh persidangan para wali kerana bekas Bupati Semarang ini ialah seorang yang kehidupannya dikelilingi kemewahan dunia malah tidak mempercayai Tuhan; tetapi kemudiannya menjadi seorang yang cukup patuh kepada ajaran agama Islam dan sangat alim.
Melalui anak-anak Ali Nurul Alam iaitu Wan Husein, Wan Bo dan Wan Demali, Kelantan sekali lagi telah meyumbangkan mubaligh-mubalighnya di dalam menyambung tugas-tugas Maulana Malik Ibrahim (bapa saudara mereka) dan membantu Sunan Ampel (sepupu mereka) di Gerisek dan Maulana Ishak di Pasai.
Wan Husein dihantar ke Pulau Madura. Wan Bo ke Pasai dan Wan Demali ke kawasan Johor-Riau (Pulau Bintang). (Dari sinilah Wan Demalu mendapat jolokan Raja Laksamana Bentan).
Generasi Wan Bolah yang kemudiannya berjaya menegakkan dua buah Kerajaan Islam Banten dan Ceribon di mana ankanya Ahmad Fatahillah atau Sunan Gunung Jati telah dapat menyempurnakan cita-cita datuknya Saiyid Husein Jamadil Kubra.
Kejayaan para wali dalam perjuangan dakwah mereka mencapai tahap yang gilang gemilang di mana Indonesia lahir sebagai negara yang majoritinya beragama Islam.
Turut mendukung di atas kejayaan ini ialah Sunan Bonang, Sunan Drajat, Sunan Kudud dan Sunan Muria yang disenaraikan dalam kumpulan ‘Wali Songo’ manakala Sunan Prowoto, Sunan Dalem, Syeikh Sutabris (salah seorang guru Sunan Kalijaga) dan lain-lain lagi merupakan watak-watak sampingan yang peranan mereka juga tidak boleh dianggap sepi.
Dengan ini dapatlah disimpulkan bahawa peranan Champa dan Pantai Timur Semenanjung Melayu (Kelantan) dianggap begitu penting dalam penyebaran Islam di Nusantara khususnya Indonesia.
Petikan dari Harakah
Saiyid Hussein Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid al-Alawiyah (bertemu hingga kepada Saiyidina Hussein cucu Rasulullah s.a.w.) anak dari bekas seorang gabenor kepada Sultan Muhammad Tugluq (Kesultanan Delhi) yang kemudian berkuasa di wilayah Deccan (India Selatan); telah sampai di Kelantan kira-kira pada tahun 1349 Masihi besama adiknya Saiyid Thana’uddin atau Syekh Saman (anak murid kepada Ibnu Hajar).
Sepanjang misi dakwahnya Saiyid Husein sempat mengawini tiga puteri keluarga Diraja Empayar Chermin yang ketika itu ibu kotanya bernama ‘Jiddah’ terletak 3 batu dari Bukit Panau.
Dari isterinya yang pertama Puteri Linang Cahaya (adik kepada Cik Wan Kembang) ia mendapat dua orang anak, yang lelaki bernama Maulana Malik Ibrahim (pelupur Wali Songo) dan yang perempuan bernama Siti Aisyah.
Perkahwinannya dengan Ramawati puteri kepada Raja Champa, Sultan Zainol Abidin (Ce Bo Nga) dan Permaisuri Siti Zubaidah maka lahirlah generasi yang tersenarai di dalam kumpulan Wali Songo dari titisan Ibrahim Asmaro.
Sewaktu umurnya hampir 80 tahun Saiyid Husein telah dipertemukan jodoh dengan Puteri Selindong Bulan atau Siti Syahirah iaitu cucu saudara kepada isterinya yang pertama dan beroleh seorang anak lelaki Ali Nurul Alam yang kemudiannya nanti menjadi Perdana Menteri Majapahit II (Majapahit Barat) di Kelantan bergelar Patih Gajah Mada yang dikaitkan dengan beberapa peristiwa dengan Laksamana Hang Tuah. (Di Patani Ali Nurul Alam terkenal dengan nama Sultan Qunbul)
(Semasa Sultan Iskandar Syah menjadi Raja Kelantan bergelar Bhatara Majapahit pada 1432 Masihi baginda telah mengisytiharkan negeri Kelantan sebagai Empayar Majapahit II. Sampai ke hari ini keris kedaulatan negeri Kelantan dipanggil Keris Majapahit).
Syarif Muhammad Kebungsuan adalah anaknya yang bungsu dari isterinya yang ke empat (keluarga Diraja Johor) yang kemudian terkenal sebagai pembangun Kesultanan Mindanao (Filipina) sementara salah seorang dari abangnya menjadi Sultan Borneo yang ke III bergelar Sultan Berkat, moyang raja-raja Brunei sekarang.
(Keempat-empat isteri yang dikahwininya itu ialah selepas tiap-tiap seorang daripadanya meninggal dunia).
Pada awal abad ke 14 Ibrahim Asmaro dihantar oleh ayahnya Saiyid Husein Jamadil Kubra ke Tanah Jawa membantu serta menyambung usaha-usaha dakwah abangnya Maulana Malik Ibrahim yang meninggal dunia pada 1419 Masihi dan dimakamkan di Gerisek, Tuban.
Turut serta ialah dua orang anaknya Maulana Tahmatullah dan Maulana Ishak meninggalkan Ali Murtadho di Champa, dan kemudiannya berhijrah ke Patani, Thailand.
Mungkin inilah pelayaran wali-wali dari Champa yang dikaitkan atau mempunyai hubungan dengan pembinaan Masjid Kampung Laut di Kelantan.
Melalui firasat Saiyid Thana’uddin yang menjadi guru kepada cucu saudaranya Sunan Bonang dan Sunan Giri (juga guru kepada Laksamana Hang Tuah yang terkenal dengan gelaran Sang Adi Putra), Masjid Kampung Laut diketajjab dakan tanbo(ramalan) yang ada hubungan dengan kebangkitan Islam di Nusantara.
Raja Chermin, Sultan Baji Syah telah menyusul bersama satu rombongan keluarga Diraja Kelantan menemui Bhatara Majapahit Hayam Wuruk (memperbetulkan) amalan Islam yang sudah bercampur baur dengan Hindu Shiva) yang berkahwin dengan anak saudaranya Bidarawati (puteri Raja Champa). Beberapa orang mubaligh yang dibawanya kemudian meninggal dunia dan dimakamkan di Leran.
Sebagai membuka tirai Maulana Malil Ibrahim muncul sebagai perintis atau pelopor yang memberi laluan kepada wali-wali yang datang kemudian. Dengan tidak ada perbezaan kasta, darjat seruan dakwahnya lebih disenangi di kalangan kasta-kasta Waisya dan Sudras. Banyak kalangan mereka yang datang untuk mendapat pengajaran selok-belok mengenai agama Islam.
Kehilangan Maulana Malik Ibrahim diganti oleh anak saudaranya Maulana Rahmatullah yang memakai gelaran Sunan Ampel. Kalau Maulana Malik Ibrahim dianggap sebagai pencipta pondok (pesantren) yang pertama maka beliau adalah perancang negara Islam yang pertama di Tanah Jawa.
Maulana Ishak yang banyak membantu abangnya Sunan Ampel tidak ketinggalan meninggalkan jasanya. Daerah Balambangan hampir dibawanya tunduk di bawah Islam kalau tidak kerana perancangan mertuanya Raja Menak Sembayu yang bertekad hendak membunuhnya. Beliau akhirnya berhijrah ke Pasai dan Melaka merupakan destinasi yang terakhir.
Anaknya Raden Paku telah bangunkan Giri sebagai pasak yang membawa tertegaknya Kerajaan Demak. Sebagai markas gerakan dakwah yang pertama di Jawa, Giri juga memperlengkapkan gerakan mujahid yang tidak ada tolok bandingnya di samping mubaligh-mubaligh yang berkerja keras menyatukan Pulau Madura, Bawaen, Kangean, Ternate dan Maluku di bawah panji-panji Islam.
Walaupun kedatangan Raja Kemas Jiwa atau Sang Aji Jaya Ningrat (putra kepada Raja Chermin) ke Jawa hanya semata-mata bermotifkan politik tetapi melalui ikatan perkahwinannya dengan Puteri Suhita (cucu Hayam Waruk) telah melembutkan hati Ratu Majapahit itu untuk menyerahkan Ampeldenta dan Gerisek menjadi sebahagian daripada wilayah Giri.
Satu kejutan telah memutuskan nadi Kerajaan Hindu-Majapahit dan muncullah Demak sebagai Kerajaan Islam yang dicita-citakan.
Desa Glagah Wangi bertukar wajah, Bintoro Demak mengujudkan ketandaan ‘Hadiah’, Raden Patah menjadi pemerintah bergelar Sultan Sri (Syah) Alam Akbar al-Fatah.
Penyiaran Islam di Jawa Tengah sebelah selatan daerah yang sekarang di namakan Surakarta dan Jogjakarta diterokai oleh seorang anak murid Sunan Kalijaga, Kiai Ageng Pandanarang atau disebut Sunan Tembayat.
Pemilihannya sebagai mengantikan tempat Syeik Siti Jenar (yang menerima hukuman bunuh oleh wali-wali kerana mendedahkan rahsia-rahsia ketuhanan) pada mulanya diragui oleh persidangan para wali kerana bekas Bupati Semarang ini ialah seorang yang kehidupannya dikelilingi kemewahan dunia malah tidak mempercayai Tuhan; tetapi kemudiannya menjadi seorang yang cukup patuh kepada ajaran agama Islam dan sangat alim.
Melalui anak-anak Ali Nurul Alam iaitu Wan Husein, Wan Bo dan Wan Demali, Kelantan sekali lagi telah meyumbangkan mubaligh-mubalighnya di dalam menyambung tugas-tugas Maulana Malik Ibrahim (bapa saudara mereka) dan membantu Sunan Ampel (sepupu mereka) di Gerisek dan Maulana Ishak di Pasai.
Wan Husein dihantar ke Pulau Madura. Wan Bo ke Pasai dan Wan Demali ke kawasan Johor-Riau (Pulau Bintang). (Dari sinilah Wan Demalu mendapat jolokan Raja Laksamana Bentan).
Generasi Wan Bolah yang kemudiannya berjaya menegakkan dua buah Kerajaan Islam Banten dan Ceribon di mana ankanya Ahmad Fatahillah atau Sunan Gunung Jati telah dapat menyempurnakan cita-cita datuknya Saiyid Husein Jamadil Kubra.
Kejayaan para wali dalam perjuangan dakwah mereka mencapai tahap yang gilang gemilang di mana Indonesia lahir sebagai negara yang majoritinya beragama Islam.
Turut mendukung di atas kejayaan ini ialah Sunan Bonang, Sunan Drajat, Sunan Kudud dan Sunan Muria yang disenaraikan dalam kumpulan ‘Wali Songo’ manakala Sunan Prowoto, Sunan Dalem, Syeikh Sutabris (salah seorang guru Sunan Kalijaga) dan lain-lain lagi merupakan watak-watak sampingan yang peranan mereka juga tidak boleh dianggap sepi.
Dengan ini dapatlah disimpulkan bahawa peranan Champa dan Pantai Timur Semenanjung Melayu (Kelantan) dianggap begitu penting dalam penyebaran Islam di Nusantara khususnya Indonesia.
Petikan dari Harakah
Maharaja Kumara Radin Mas Ariya di-Gunung Raja Kelantan dan Empayar Cermin

Darah keturunan Kerabat Kelantan-Patani yang menurunkan keturunan Wali Songo di Jawa ialah Syariff Hidayatullah atau Sunan Gunung Jati (gambar sebelah). Misi mengislamkan di Pulau Jawa ialah kerabat-kerabat ulamak Kelantan dan Patani. Kerabat ulamak Kelantan dan Patanilah yang memegang amanah besar ini untuk mengislamkan Jawa dan ke seluruh alam Melayu. Kita harus bersyukur dan terhutang budi pada Kerabat Ulamak-Ulamak dari Kelantan dan Patani.
Pada masa peperangan dasyat dengan Siam dalam tahun 1600-an, 4 buah negeri Tanah Melayu telah bergabung iaitu gabungan Patani-Kelantan-Terengganu dan Kedah daripada pencerobohan Siam. Pada masa peperangan dasyat ulamak-ulamak dari 4 buah negeri inilah banyak memainkan peranan dalam mempertahankan agama dan bangsa. Ramai hulubalang-hulubalang Melayu adalah terdiri daripada ulamak dan keturunan ulamak.
Kelantan-Patani adalah pusat strategik untuk menyebarkan Agama Islam ke seluruh Nusantara. Kelantan dan Patani telah melahirkan banyak para tok wali. Ramai ulama yang berasal dari sini:
1. Syeikh Haji Wan Mustafa (Tok Bendang Daya 1)
2. Syeikh Muhammad Zain Al-Fathani
3. Syeikh Ahmad Al-Fathani
4. Syeikh Daud Al-Fathani
5. Tuan Tabal - Penyebar Thariqat Ahmadiyah pertama di Nusantara
6. Tok Wan Din al-Fathani - Penyalin karya Syeikh Daud al-Fathani
7. Abdul Qadir al-Fathani (Tok Bendang Daya II)
8. Syeikh Abdul Lathif al-Fathani - Sebar Islam dengan seni lagu al-Quran
9. Syeikh Wan Ali Kutan - Guru para ulama Melayu
10. Ya`qub al-Kalantani- Penyebar Islam di Brunei dan Sabah
11.Tok Kelaba al-Fathani - Menyalin pelbagai manuskrip Melayu
12.Tok Selehor Kelantani - Berdakwah lewat puisi
13.Syeikh Muhammad Nur Al-Fathani- Pembesar dua pemerintah Mekah
14. Tok Bermin
15. Syeikh Abdul Mubin Al-Jarimi Al-Fatani - Guru Sultan Pahang
16. Ismail al-Kalantani - Mufti Kerajaan Pontianak (Ulamak Kelantan Ke kerajaan Pontianak,Kalimantan Indonesia).
17. Wan Ismail Al-Jambui Al-Fathani — Kadi Jambu, Patani
18. Tengku Muhammad al-Fathani
19. Syeikh Jalaluddin al-Kalatani - Perintis pengajian pondok Seberang Perai
20. Nik Mahmud - Perdana Menteri Paduka Raja Kelantan(Penulis Kitab Pati Rahsia)
21. Tuan Minal al-Fathani - Karangannya rujukan ulama Melayu
22. Wan Fatimah al-Kalantani - Wanita Melayu alim di Mekah
23. Syeikh Nik Mat - Hakim Mahkamah Syarie di Mekah
24. Kiyai Muhammad Shalih al-Fathani
25. Syeikh Muhammad al-Fathani - Ulama pembesar Turki
26. Tok Pulai Chondong ulama sufi berwibawa Kelantan
27. Abdul Rahman Al-Kalantani - Mufti terakhir kerajaan Mempawah (Ulamak Kelantan menyebarkan Islam di Kalimantan Barat, Indonesia).
28. Tok Kadok
29. Muhammad Yusof Ahmad (Tok Kenali)
dan banyak lagi nama-nama ulamak yang hanya berasal dari Kelantan dan Patani tidak tersenarai di sini. Mereka banyak memainkan peranan sebagai ulamak, pembesar dan mufti bukan sahaja di seluruh pelusuk Tanah Melayu dan nusantara bahkan ke Turki dan Mekah. Koleksi Ustaz Wan Mohd Shaghir boleh buka laman web archive utusan setiap hari Isnin.
kesah ini ada terdapat dalam Ming Shi-Lu :
perihatin
Kaitan Wali Songo Dengan Para Ulama Kelantan-Patani
Ini sebahagian tulisan dari Ustaz Wan Mohd Shaghir yg dipetik dari Utusan 24 Julai 2006:
“Syeikh Wan Muhammad Arifin Syah al-Jarimi al-Fathani….Syeikh Wan Muhammad Arifin Syah pernah menjadi ketua pemerintahan di Cabang Empat Patani….Ada orang meriwayatkan bahawa beliau adalah adik-beradik dengan Saiyid Jamaluddin al-Husein al-Kubra
"…..Beberapa penulis Indonesia tidak menerima pendapat bahawa beberapa Wali Songo itu berasal dari Campa, mereka tidak mengetahui istilah ‘Cam’ dan hubungannya dengan Patani.Oleh itu mereka berpendapat ‘Campa’ itu kemungkinan adalah ‘Jeumpa’ yang terletak di Aceh".
Sebagai contoh dapat dibandingkan dengan tulisan Widji Saksono dalam bukunya Mengislamkan Tanah Jawa, Di manakah letak Campa ? Untuk menetapkan letak negeri ini Prof. Dr. Hoesein Djajadiningrat mengajukan kutipan dari Sejarah Banten Rante-Rante yang meriwayatkan bahwa sepeninggal Raden Rahmat ke Jawa, Campa diserang oleh Raja Koci.
Riwayat ini diperkuat pula oleh Walisana (IV: 21-22) yang juga menyatakan bahwa Kerajaan Campa akhirnya binasa kerana digempur oleh Raja Koci. Sejarah Banten juga memperkuat berita ini, hanya saja disebutkan bahwa penggempurnya adalah Raja Pelbegu dan Sengora. Di manakah letak Campa, Koci dan Sengora itu secara pasti, Dr. Hoesein menyatakan tidak tahu. (Mengislamkan Tanah Jawa, Penerbit Mizan, 1995 M, hlm. 25). Perlu saya jelaskan bahawa hingga ke zaman Syeikh Ahmad al-Fathani (wafat 11 Zulhijjah 1325 H/Januari 1908 M) masih terdapat surat-surat dari orang-orang Cam/Campa (Kemboja) kepada ulama yang berasal dari Patani itu……Ada pun Sengora bahasa Melayu yang asal ialah Senggora kemudian ditukar oleh pemerintahan Thailand dengan Songkhla. Senggora terletak arah ke utara Patani, salah seorang ulama yang berasal dari Senggora ialah Syeikh Abdullah bin Qasim as-Sanquri (Senggora) ahli qiraat di Mekah yang sangat terkenal pada zamannya………..bahawa asal mula negeri Cam itu sebenarnya adalah dibuka oleh penyebar-penyebar Islam dari Fathani Darus Salam (Patani) bersama-sama para zuriat Rasulullah s.a.w. yang akan menyebarkan Islam ke negeri China. Akhirnya pada praktik bukan saja ke negeri China tetapi juga menurunkan Wali Songo di Jawa dan tempat-tempat lainnya di seluruh alam Melayu.”
perihatin
“Syeikh Wan Muhammad Arifin Syah al-Jarimi al-Fathani….Syeikh Wan Muhammad Arifin Syah pernah menjadi ketua pemerintahan di Cabang Empat Patani….Ada orang meriwayatkan bahawa beliau adalah adik-beradik dengan Saiyid Jamaluddin al-Husein al-Kubra
"…..Beberapa penulis Indonesia tidak menerima pendapat bahawa beberapa Wali Songo itu berasal dari Campa, mereka tidak mengetahui istilah ‘Cam’ dan hubungannya dengan Patani.Oleh itu mereka berpendapat ‘Campa’ itu kemungkinan adalah ‘Jeumpa’ yang terletak di Aceh".
Sebagai contoh dapat dibandingkan dengan tulisan Widji Saksono dalam bukunya Mengislamkan Tanah Jawa, Di manakah letak Campa ? Untuk menetapkan letak negeri ini Prof. Dr. Hoesein Djajadiningrat mengajukan kutipan dari Sejarah Banten Rante-Rante yang meriwayatkan bahwa sepeninggal Raden Rahmat ke Jawa, Campa diserang oleh Raja Koci.
Riwayat ini diperkuat pula oleh Walisana (IV: 21-22) yang juga menyatakan bahwa Kerajaan Campa akhirnya binasa kerana digempur oleh Raja Koci. Sejarah Banten juga memperkuat berita ini, hanya saja disebutkan bahwa penggempurnya adalah Raja Pelbegu dan Sengora. Di manakah letak Campa, Koci dan Sengora itu secara pasti, Dr. Hoesein menyatakan tidak tahu. (Mengislamkan Tanah Jawa, Penerbit Mizan, 1995 M, hlm. 25). Perlu saya jelaskan bahawa hingga ke zaman Syeikh Ahmad al-Fathani (wafat 11 Zulhijjah 1325 H/Januari 1908 M) masih terdapat surat-surat dari orang-orang Cam/Campa (Kemboja) kepada ulama yang berasal dari Patani itu……Ada pun Sengora bahasa Melayu yang asal ialah Senggora kemudian ditukar oleh pemerintahan Thailand dengan Songkhla. Senggora terletak arah ke utara Patani, salah seorang ulama yang berasal dari Senggora ialah Syeikh Abdullah bin Qasim as-Sanquri (Senggora) ahli qiraat di Mekah yang sangat terkenal pada zamannya………..bahawa asal mula negeri Cam itu sebenarnya adalah dibuka oleh penyebar-penyebar Islam dari Fathani Darus Salam (Patani) bersama-sama para zuriat Rasulullah s.a.w. yang akan menyebarkan Islam ke negeri China. Akhirnya pada praktik bukan saja ke negeri China tetapi juga menurunkan Wali Songo di Jawa dan tempat-tempat lainnya di seluruh alam Melayu.”
perihatin
J.L. Meons (1937) believed that early Sri Wijaya was located in Kelantan and K.A. Nilakanta Sastri (1949) supported the idea
Sri Wijaya vs the Isthmusian Malay Kingdoms
Through conquest — and also subtly through alliance and defeat — the Isthmian states managed to survive in various guises and flourish from the 6th until the 14th centuries. From the beginning their history was intricately interwoven with more powerful empires to the north and south. To the north they alternately warred against and allied with the Khmer, and later the Sukhotai and Ayudthaya empires of Siam; to the south with the Sri Wijaya, and later the Sailendra and Majapahit empires in Sumatera and Jawa; to the west with the Chola empire in India.
The interplay with Indonesia is the most important of all influences, especially in the early period before the rise of Siam. Sri Wijaya, based in its early years at Palembang in Sumatera, was the mother empire of the Indonesian archipelago, the one from which all the others in Sumatera, Java, and Bali later sprang. It continued in different guises and locations from the late 7th century until the 14th century, and at various times exerted hegemony over the Malay peninsula.
By the 8th century a rival kingdom was thriving in central Jawa known as the Sailendras; they too controlled the Isthmus for a brief period. The Sailendras were related to the old kings of north-central Jawa as well as to the Sri Wijaya ruling house in Sumatera. Prince Patapan (Balaputra) fled from Jawa to Sri Wijaya in 832 to ascend the throne, with the result that the Sailendra line was extinguished in Jawa but continued in Sri Wijaya on Sumatera. The history of Sri Wijaya is inextricably linked with the ruling houses of the Malay peninsula. For example, in the 15th century, Parameshwara, a Sri Wijayan prince fled from Sumatera to Singapura Temasek before he became the sultan of Melaka.
The Javanese, however, deny that Parameshwara had true Sri Wijayan blood, which is traced ultimately to Sri Lankan royalty. They say instead that he was a grandson of Adityavarman, ruler of Pagar Ruyung, by a Javanese mother (Javanese father, mahesa Anabrang - correction). Adityavarman was appointed to his position by Majapahit on the recommendation of Gajah Mada. Adityavarman himself may possibly have been a descendant of the royal house of Malayu Dharmasraya from Jambi (Dara Jingga) who had conquered Palembang, the seat of Sri Wijayan power, in 1088, and thereby had become the new masters of late Sri Wijaya, which lasted until 1288, when it was invaded and defeated by the Javanese kingdom of Singhosari.
After Prince Patapan moved to Sumatera in 832, power in Jawa shifted from the centre to the east of the island. The Sailendras yielded to a series of dynasties in east Jawa who thrived from the 9th until the 15th century, most important of which was the Majapahit, dated usually from 1292 until about 1500. During the heyday of the Majapahit in the 14th and 15th centuries, the Malay Isthmian states appear at times to have been a part of the Majapahit empire. The subtle shifts of power along the Isthmus are very complicated and not many scholars have looked into this thoroughly. Meanwhile there were powerful influences from Chinese, and in later centuries, Islamic traders.
In about 1025, Rajendra Chola of South India attacked and subjugated Kedah (Kadaram, now known as Kedah - correction), with the result that the Kedah region flourished with a Hinduized civilisation which has left the largest pre-Islamic monuments on the peninsula. Meanwhile, it was recorded in Pali chronicles of the 15th century that Sujitaraja, the Buddhist Malay Raja of Ligor had married a Khmer princess in the second half of the 10th century. The close association between 10th and 11th century Khmers and Isthmian Malays at the highest level provides many reasons that the ancient culture of the two peoples has much in common. The Malay rulers of Ligor acquired strength and ambition from their Khmer association.
So important is Sri Wijaya to the history of the Isthmus that there have been several attempts by scholars to place its capital there. Thai academia has a long tradition of adopting neighboring dynasties as their own, viz. the identification of the original Thai nation with the Dali Empire of Yunnan. In similar fashion, Thais have claimed Chaiya or Cahaya (which in Malay means light), as the site where Si Wichai (Sri Wijaya) was. On the other hand, J.L. Meons (1937) believed that early Sri Wijaya was located in Kelantan and K.A. Nilakanta Sastri (1949) supported the idea. The Kelantan theory may not be far-fetched, since Chinese Sui Dynasty annals of the 7th century describe an advanced kingdom called Chi Tu ("Red Earth") as being in Kelantan. The ancient name for Kelantan was "Raktamrittika", meaning "Red Earth" — this was later changed to "Sri Wijaya Mala". The capital of Sri Wijaya Mala was called "Valai", and it was situated along the upper Kelantan river of Pergau, known for its rich gold mines.
The controversy over the true location of Sri Wijaya arises because of the fact that after the death of Maharaja Sri Jayanaga around 692, during the mission to capture Jawa Island, Sri Wijaya seems to have been divided into two states. The eldest son Maharaja Dipang ruled over Amdan Negara, that is, the Malay Isthmus, probably Kelantan/Kedah. The second son, Maharaja Dhiraja, ruled the islands (Sumatera and other islands of the Indonesian archipelago), based at Palembang. After the division into east and west, the name of Sri Wijaya remained in Sumatera, but on the Malay peninsula, a poetic title emerged for the Kelantan/Kedah area, namely, Tanah Serendah Sekebun Bunga (Valley of Flower Garden Land). This title is still found in traditional performing arts such as Mak Yong dance, Wayang Kulit puppet theatre, etc. By 730 the capital of Sri Wijaya in Sumatera moved from Palembang, known as Langkapura, to Kota Mutajap near the river mouth of Jambi in Sumatera.
It is reasonable to speculate that some elements of the Sri Wijayan culture originated in Sumatera, but later spread to other parts of South East Asia from Kelantan/Kedah. Yawakoti meaning Jawa Point, is situated at Bukit Panau hill along the upper Kelantan river near Pergau; some believe this place to be from which Jawanese politics and culture spread out.
Al Tabari states that the word Jawa or Jva was used more widely in ancient times. Jawa in those days meant "Jawanese culture", including its centres on the Isthmus, as compared to now when Jawa only refers to Jawa Island in Indonesia. According to one tradition, the Jawanese moved down from Kemboja (Champa - correction) and spread out to the archipelago.
Through conquest — and also subtly through alliance and defeat — the Isthmian states managed to survive in various guises and flourish from the 6th until the 14th centuries. From the beginning their history was intricately interwoven with more powerful empires to the north and south. To the north they alternately warred against and allied with the Khmer, and later the Sukhotai and Ayudthaya empires of Siam; to the south with the Sri Wijaya, and later the Sailendra and Majapahit empires in Sumatera and Jawa; to the west with the Chola empire in India.
The interplay with Indonesia is the most important of all influences, especially in the early period before the rise of Siam. Sri Wijaya, based in its early years at Palembang in Sumatera, was the mother empire of the Indonesian archipelago, the one from which all the others in Sumatera, Java, and Bali later sprang. It continued in different guises and locations from the late 7th century until the 14th century, and at various times exerted hegemony over the Malay peninsula.
By the 8th century a rival kingdom was thriving in central Jawa known as the Sailendras; they too controlled the Isthmus for a brief period. The Sailendras were related to the old kings of north-central Jawa as well as to the Sri Wijaya ruling house in Sumatera. Prince Patapan (Balaputra) fled from Jawa to Sri Wijaya in 832 to ascend the throne, with the result that the Sailendra line was extinguished in Jawa but continued in Sri Wijaya on Sumatera. The history of Sri Wijaya is inextricably linked with the ruling houses of the Malay peninsula. For example, in the 15th century, Parameshwara, a Sri Wijayan prince fled from Sumatera to Singapura Temasek before he became the sultan of Melaka.
The Javanese, however, deny that Parameshwara had true Sri Wijayan blood, which is traced ultimately to Sri Lankan royalty. They say instead that he was a grandson of Adityavarman, ruler of Pagar Ruyung, by a Javanese mother (Javanese father, mahesa Anabrang - correction). Adityavarman was appointed to his position by Majapahit on the recommendation of Gajah Mada. Adityavarman himself may possibly have been a descendant of the royal house of Malayu Dharmasraya from Jambi (Dara Jingga) who had conquered Palembang, the seat of Sri Wijayan power, in 1088, and thereby had become the new masters of late Sri Wijaya, which lasted until 1288, when it was invaded and defeated by the Javanese kingdom of Singhosari.
After Prince Patapan moved to Sumatera in 832, power in Jawa shifted from the centre to the east of the island. The Sailendras yielded to a series of dynasties in east Jawa who thrived from the 9th until the 15th century, most important of which was the Majapahit, dated usually from 1292 until about 1500. During the heyday of the Majapahit in the 14th and 15th centuries, the Malay Isthmian states appear at times to have been a part of the Majapahit empire. The subtle shifts of power along the Isthmus are very complicated and not many scholars have looked into this thoroughly. Meanwhile there were powerful influences from Chinese, and in later centuries, Islamic traders.
In about 1025, Rajendra Chola of South India attacked and subjugated Kedah (Kadaram, now known as Kedah - correction), with the result that the Kedah region flourished with a Hinduized civilisation which has left the largest pre-Islamic monuments on the peninsula. Meanwhile, it was recorded in Pali chronicles of the 15th century that Sujitaraja, the Buddhist Malay Raja of Ligor had married a Khmer princess in the second half of the 10th century. The close association between 10th and 11th century Khmers and Isthmian Malays at the highest level provides many reasons that the ancient culture of the two peoples has much in common. The Malay rulers of Ligor acquired strength and ambition from their Khmer association.
So important is Sri Wijaya to the history of the Isthmus that there have been several attempts by scholars to place its capital there. Thai academia has a long tradition of adopting neighboring dynasties as their own, viz. the identification of the original Thai nation with the Dali Empire of Yunnan. In similar fashion, Thais have claimed Chaiya or Cahaya (which in Malay means light), as the site where Si Wichai (Sri Wijaya) was. On the other hand, J.L. Meons (1937) believed that early Sri Wijaya was located in Kelantan and K.A. Nilakanta Sastri (1949) supported the idea. The Kelantan theory may not be far-fetched, since Chinese Sui Dynasty annals of the 7th century describe an advanced kingdom called Chi Tu ("Red Earth") as being in Kelantan. The ancient name for Kelantan was "Raktamrittika", meaning "Red Earth" — this was later changed to "Sri Wijaya Mala". The capital of Sri Wijaya Mala was called "Valai", and it was situated along the upper Kelantan river of Pergau, known for its rich gold mines.
The controversy over the true location of Sri Wijaya arises because of the fact that after the death of Maharaja Sri Jayanaga around 692, during the mission to capture Jawa Island, Sri Wijaya seems to have been divided into two states. The eldest son Maharaja Dipang ruled over Amdan Negara, that is, the Malay Isthmus, probably Kelantan/Kedah. The second son, Maharaja Dhiraja, ruled the islands (Sumatera and other islands of the Indonesian archipelago), based at Palembang. After the division into east and west, the name of Sri Wijaya remained in Sumatera, but on the Malay peninsula, a poetic title emerged for the Kelantan/Kedah area, namely, Tanah Serendah Sekebun Bunga (Valley of Flower Garden Land). This title is still found in traditional performing arts such as Mak Yong dance, Wayang Kulit puppet theatre, etc. By 730 the capital of Sri Wijaya in Sumatera moved from Palembang, known as Langkapura, to Kota Mutajap near the river mouth of Jambi in Sumatera.
It is reasonable to speculate that some elements of the Sri Wijayan culture originated in Sumatera, but later spread to other parts of South East Asia from Kelantan/Kedah. Yawakoti meaning Jawa Point, is situated at Bukit Panau hill along the upper Kelantan river near Pergau; some believe this place to be from which Jawanese politics and culture spread out.
Al Tabari states that the word Jawa or Jva was used more widely in ancient times. Jawa in those days meant "Jawanese culture", including its centres on the Isthmus, as compared to now when Jawa only refers to Jawa Island in Indonesia. According to one tradition, the Jawanese moved down from Kemboja (Champa - correction) and spread out to the archipelago.
collection from Perihatin
Empayar Chermin_ Saiyid Hussein Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid al-Alawiyah
Empayar Chermin_ Saiyid Hussein Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid al-Alawiyah
Peranan Kelantan (Kerajaan Langkasuka) sebagai pusat Majapahit Barat (atas deklarasi Mahapatih Gadjah Mada setelah Majapahit mengalahkan Siam pada tahun 1357) yang kemudian berkembang menjadi Empayar Chermin banyak memberi sumbangan terhadap perkembangan Islam di Nusantara.
Empayar Chermin adalah koalisi sementara antara Kerajaan Langkasuka dengan Kerajaan Champa (Vietnam) dan Kerajaan Samudera-Pasai (Aceh) yang dibentuk selepas tahun 1335 oleh Raja Langkasuka-Kelantan ketika itu yang bernama Raja Bharubhasa atau dikenali sebagai Sultan Mahmud Syah setelah memeluk Islam melalui ulama dari Pasai.
Saiyid Hussein Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid al-Alawiyah (bertemu hingga kepada Saiyidina Hussein cucu Rasulullah s.a.w.) anak dari bekas seorang gabenor kepada Sultan Muhammad Tugluq (Kesultanan Delhi) yang kemudian berkuasa di wilayah Deccan (India Selatan), telah sampai di Kelantan kira-kira pada tahun 1349 besama adiknya Saiyid Thana’uddin atau Syeikh Saman (anak murid kepada Ibnu Hajar).
Sepanjang misi dakwahnya Saiyid Hussein sempat mengawini tiga puteri keluarga Diraja Empayar Chermin yang ketika itu, ibu kotanya bernama ‘Jeddah’ terletak 3 batu dari Bukit Panau, Kelantan Darul Naim. Jeddah bermaksud permata.
Dari isteri Saiyid Hussein Jamadil Kubra yang pertama, Puteri Linang Cahaya (adik kepada Cik Wan Kembang) dia mendapat dua orang anak, yang lelaki bernama Maulana Malik Ibrahim (pelopor Wali Songo) dan yang perempuan bernama Siti Aisyah.
Perkahwinan Saiyid Hussein Jamadil Kubra dengan Ramawati puteri kepada Raja Champa, Sultan Zainol Abidin (Ce Bo Nga) dan Permaisuri Siti Zubaidah pula melahirkan generasi yang tersenarai di dalam kumpulan Wali Songo dari titisan anak mereka, Ibrahim Asmaro.
Sewaktu umurnya hampir 80 tahun Saiyid Hussein telah dipertemukan jodoh dengan Puteri Selindong Bulan atau Siti Syahirah iaitu cucu saudara kepada isterinya yang pertama, Puteri Linang Cahaya dan beroleh seorang anak lelaki bernama Ali Nurul Alam yang kemudiannya nanti menjadi Perdana Menteri Majapahit II di Kelantan bergelar Patih Aria Gajah yang dikaitkan dengan beberapa peristiwa dengan Laksamana Hang Tuah. (Di Patani, Ali Nurul Alam terkenal dengan nama Sultan Qunbul setelah dilantik menjadi sultan di Patani Darussalam)
Syarif Muhammad Kebungsuan adalah anaknya yang bungsu dari isterinya yang ke empat (keluarga Diraja Johor) yang kemudian terkenal sebagai pembangun Kesultanan Mindanao/Sulu (Filipina), sementara salah seorang dari abangnya menjadi Sultan Borneo yang ke-3 bergelar Sultan Berkat, moyang raja-raja Brunei sekarang.
Ke empat-empat isteri yang dikahwini Saiyid Hussein Jamadil Kubra itu ialah selepas tiap-tiap seorang daripadanya meninggal dunia.
Pada awal abad ke-14 Ibrahim Asmaro dihantar oleh ayahnya Saiyid Hussein Jamadil Kubra ke Tanah Jawa membantu serta menyambung usaha-usaha dakwah abangnya Maulana Malik Ibrahim yang meninggal dunia pada tahun 1419 dan dimakamkan di Gerisek, Tuban.
Turut serta ialah dua orang anak Ibrahim Asmaro, iaitu Maulana Tahmatullah dan Maulana Ishak meninggalkan Champa dan kemudiannya berhijrah ke Patani Darussalam. Mungkin inilah pelayaran wali-wali dari Champa yang dikaitkan atau mempunyai hubungan dengan pembinaan Masjid Kampung Laut di Kelantan. Masjid Kampung Laut adalah masjid yang tertua di Kelantan dan rekabentuk atapnya menyerupai rekabentuk atap Masjid Agung Demak.
Melalui firasat Saiyid Thana’uddin yang menjadi guru kepada cucu saudaranya Sunan Bonang dan Sunan Giri (juga guru kepada Laksamana Hang Tuah yang terkenal dengan gelaran Sang Adi Putra), Masjid Kampung Laut, Kelantan telah diramal akan mencetuskan kebangkitan Islam di Nusantara
Raja Empayar Chermin, Sultan Baki Syah ibni al-Marhum Sultan Mahmud Syah telah menyusul bersama satu rombongan keluarga Diraja Kelantan menemui Bentara Majapahit Hayam Wuruk untuk memperbetulkan amalan Islam yang sudah bercampur baur dengan agama Buddha Shiva setelah Hayam Wuruk berkahwin dengan anak saudaranya Bidarawati (puteri Raja Champa). Beberapa orang mubaligh yang dibawanya kemudian meninggal dunia dan dimakamkan di Leran.
Sebagai membuka tirai dakwah Islam di Tanah Jawa, Maulana Malik Ibrahim muncul sebagai perintis atau pelopor yang memberi laluan kepada wali-wali yang datang kemudiannya. Dengan tidak ada perbezaan kasta dan darjat seruan dakwahnya lebih disenangi di kalangan kasta-kasta Vaisya dan Sudras. Banyaklah kalangan mereka yang datang untuk mendapat pengajian selok-belok mengenai agama Islam.
Kehilangan Maulana Malik Ibrahim diganti oleh anak saudaranya, Maulana Rahmatullah yang memakai gelaran Sunan Ampel. Jika Maulana Malik Ibrahim dianggap sebagai pencipta pondok (pesantren) yang pertama maka Maulana Rahmatullah adalah perancang negara Islam yang pertama di Tanah Jawa.
Maulana Ishak yang banyak membantu abangnya Sunan Ampel tidak ketinggalan meninggalkan jasanya. Daerah Balambangan hampir dibawanya tunduk di bawah Islam kalau tidak kerana perancangan mertuanya Raja Menak Sembayu yang bertekad hendak membunuhnya. Beliau akhirnya berhijrah ke Pasai (Aceh) dan Melaka merupakan destinasi yang terakhirnya.
Anaknya Raden Paku (Sunan Giri) telah membangunkan Giri sebagai pasak yang membawa tertegaknya Kerajaan Islam Demak. Sebagai markas gerakan dakwah yang pertama di Jawa, Giri juga memperlengkapkan gerakan mujahid yang tidak ada tolok bandingnya di samping mubaligh-mubaligh yang berkerja keras menyatukan Pulau Madura, Bawaen, Kangean, Ternate dan Maluku di bawah panji-panji Islam.
Walaupun kedatangan Raja Kemas Jiwa atau Sang Ajit Jaya Ningrat (putra kedua kepada Raja Chermin, Sultan Baki Syah) ke Jawa hanya semata-mata bermotifkan politik tetapi melalui ikatan perkahwinannya dengan Puteri Suhita (cucu Hayam Waruk), dia telah melembutkan hati Ratu Majapahit itu untuk menyerahkan Ampeldenta dan Gerisek menjadi sebahagian daripada wilayah Giri. Raja Kemas Jiwa memakai gelaran Sultan Iskander Syah Nenggiri apabila ditabalkan menjadi Sultan Kelantan setelah kematian abangnya Sultan Sadik Muhammad Maulana Nenggiri.
Semasa Sultan Iskander Syah Nenggiri menjadi Raja Kelantan dan bergelar Bentara Majapahit pada 1432 Masihi, baginda telah mengisytiharkan negeri Kelantan sebagai Majapahit II. Sampai ke hari ini keris kedaulatan negeri Kelantan dipanggil Keris Majapahit. Kerajaan Kelantan-Majapahit II ini lenyap setelah diserang oleh Empayar Melaka (dibawah Sultan Mahmud) pada tahun 1490 setelah Majapahit II lemah akibat peperangan dengan Siam sebelumnya.
Satu kejutan yang telah berlaku sehingga memutuskan nadi Kerajaan Hindu-Majapahit apabila Demak muncul sebagai Kerajaan Islam yang dicita-citakan. Desa Glagah Wangi bertukar wajah, Bintoro Demak mewujudkan ketandaan ‘rahmat’ apabila Raden Patah menjadi pemerintah bergelar Sultan Sri (Syah) Alam Akbar al-Fatah.
Penyebaran Islam di Jawa Tengah sebelah selatan, daerah yang sekarang dinamakan Surakarta dan Yogyakarta diterokai oleh seorang anak murid Sunan Kalijaga, Kiai Ageng Pandanarang atau disebut Sunan Tembayat.
Pemilihan Sunan Tembayat sebagai menggantikan tempat Syeik Siti Jenar (yang menerima hukuman bunuh oleh wali-wali kerana mendedahkan rahsia-rahsia ketuhanan) pada mulanya diragui oleh persidangan para wali kerana bekas Bupati Semarang ini ialah seorang yang kehidupannya dikelilingi kemewahan dunia malah tidak mempercayai Tuhan, tetapi kemudiannya menjadi seorang yang cukup patuh kepada ajaran agama Islam dan sangat alim.
Melalui anak-anak Ali Nurul Alam (Perdana Menteri Kelantan-Majapahit II) iaitu Wan Husein, Wan Bo dan Wan Demali, Kelantan sekali lagi telah meyumbangkan mubaligh-mubalighnya di dalam menyambung tugas-tugas Maulana Malik Ibrahim (bapa saudara mereka) dan membantu Sunan Ampel (sepupu mereka) di Gerisek dan Maulana Ishak di Pasai (Aceh).
Wan Husein dihantar ke Pulau Madura. Wan Bo ke Pasai (Aceh) dan Wan Demali ke kawasan Johor-Riau (Pulau Bentan). Dari sinilah Wan Demali mendapat jolokan Raja Laksamana Bentan.
Generasi Wan Bo (Syarif Abdullah-Syarif hidayatullah) telah berjaya menegakkan dua buah Kerajaan Islam Banten dan Ceribon di mana anaknya Syarif Hidayatullah atau Sunan Gunung Jati telah dapat menyempurnakan cita-cita datuknya Saiyid Hussein Jamadil Kubra.
Kejayaan para wali dalam perjuangan dakwah mereka mencapai tahap yang gilang gemilang di mana Indonesia lahir sebagai negara yang majoritinya beragama Islam.
Turut mendukung di atas kejayaan ini ialah Sunan Bonang, Sunan Drajat, Sunan Kudud dan Sunan Muria yang disenaraikan dalam kumpulan ‘Wali Songo’ manakala Sunan Prowoto, Sunan Dalem, Syeikh Sutabris (salah seorang guru Sunan Kalijaga) dan lain-lain lagi merupakan watak-watak sampingan yang peranan mereka juga tidak boleh dianggap sepi.
Dengan ini dapatlah disimpulkan bahawa peranan Champa dan Pantai Timur Semenanjung Tanah Melayu (Kelantan-Patani) dianggap begitu penting dalam penyebaran Islam di Nusantara khususnya di Indonesia.
Sunday, April 4, 2010
Misi Saiyid Hussien Jamaluddin Kubra Ke Nusantara

Tengku Ariyana
Tuesday, April 07, 2009
Ekspedisi Jihad (2) - Misi Saiyid Hussien Jamaluddin Kubra Ke Nusantara
Artikel Pilihan 1
Tajuk : Misi Saiyid Hussien Jamaluddin Kubra di Nusantara.
Peranan Kelantan (Kerajaan Langkasuka) sebagai pusat Majapahit Barat (atas deklarasi Mahapatih Gadjah Mada setelah Majapahit mengalahkan Siam pada tahun 1357) yang kemudian berkembang menjadi Empayar Chermin banyak memberi sumbangan terhadap perkembangan Islam di Nusantara.
Empayar Chermin adalah koalisi sementara antara Kerajaan Langkasuka dengan Kerajaan Champa (Vietnam) dan Kerajaan Samudera-Pasai (Aceh) yang dibentuk selepas tahun 1335 oleh Raja Langkasuka-Kelantan ketika itu yang bernama Raja Bharubhasa atau dikenali sebagai Sultan Mahmud Syah setelah memeluk Islam melalui ulama dari Pasai.
Saiyid Hussein Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid al-Alawiyah (bertemu hingga kepada Saiyidina Hussein cucu Rasulullah s.a.w.) anak dari bekas seorang gabenor kepada Sultan Muhammad Tugluq (Kesultanan Delhi) yang kemudian berkuasa di wilayah Deccan (India Selatan), telah sampai di Kelantan kira-kira pada tahun 1349 besama adiknya Saiyid Thana’uddin atau Syeikh Saman (anak murid kepada Ibnu Hajar). Sepanjang misi dakwahnya Saiyid Hussein sempat mengawini tiga puteri keluarga Diraja Empayar Chermin yang ketika itu, ibu kotanya bernama ‘Jeddah’ terletak 3 batu dari Bukit Panau, Kelantan Darul Naim. Jeddah bermaksud permata.
Dari isteri Saiyid Hussein Jamadil Kubra yang pertama, Puteri Linang Cahaya (adik kepada Cik Siti Wan Kembang) dia mendapat dua orang anak, yang lelaki bernama Maulana Malik Ibrahim (pelopor Wali Songo) dan yang perempuan bernama Siti Aisyah. Perkahwinan Saiyid Hussein Jamadil Kubra dengan Ramawati puteri kepada Raja Champa, Sultan Zainol Abidin (Ce Bo Nga) dan Permaisuri Siti Zubaidah pula melahirkan generasi yang tersenarai di dalam kumpulan Wali Songo dari titisan anak mereka, Ibrahim Asmaro.
Sewaktu umurnya hampir 80 tahun Saiyid Hussein telah dipertemukan jodoh dengan Puteri Selindong Bulan atau Siti Syahirah iaitu cucu saudara kepada isterinya yang pertama, Puteri Linang Cahaya dan beroleh seorang anak lelaki bernama Ali Nurul Alam yang kemudiannya nanti menjadi Perdana Menteri Majapahit II di Kelantan bergelar Patih Aria Gajah yang dikaitkan dengan beberapa peristiwa dengan Laksamana Hang Tuah. (Di Patani, Ali Nurul Alam terkenal dengan nama Sultan Qunbul setelah dilantik menjadi sultan di Patani Darussalam)
Syarif Muhammad Kebungsuan adalah anaknya yang bungsu dari isterinya yang ke empat (keluarga Diraja Johor) yang kemudian terkenal sebagai pembangun Kesultanan Mindanao/Sulu (Filipina), sementara salah seorang dari abangnya menjadi Sultan Borneo yang ke-3 bergelar Sultan Berkat, moyang raja-raja Brunei sekarang. Ke empat-empat isteri yang dikahwini Saiyid Hussein Jamadil Kubra itu ialah selepas tiap-tiap seorang daripadanya meninggal dunia.
Pada awal abad ke-14 Ibrahim Asmaro dihantar oleh ayahnya Saiyid Hussein Jamadil Kubra ke Tanah Jawa membantu serta menyambung usaha-usaha dakwah abangnya Maulana Malik Ibrahim yang meninggal dunia pada tahun 1419 dan dimakamkan di Gerisek, Tuban.
Turut serta ialah dua orang anak Ibrahim Asmaro, iaitu Maulana Rahmatullah dan Maulana Ishak meninggalkan Champa dan kemudiannya berhijrah ke Patani Darussalam. Mungkin inilah pelayaran wali-wali dari Champa yang dikaitkan atau mempunyai hubungan dengan pembinaan Masjid Kampung Laut di Kelantan. Masjid Kampung Laut adalah masjid yang tertua di Kelantan dan rekabentuk atapnya menyerupai rekabentuk atap Masjid Agung Demak.
Melalui firasat Saiyid Thana’uddin yang menjadi guru kepada cucu saudaranya Sunan Bonang dan Sunan Giri (juga guru kepada Laksamana Hang Tuah yang terkenal dengan gelaran Sang Adi Putra), Masjid Kampung Laut, Kelantan telah diramal akan mencetuskan kebangkitan Islam di Nusantara
Raja Empayar Chermin, Sultan Baki Syah ibni al-Marhum Sultan Mahmud Syah telah menyusul bersama satu rombongan keluarga Diraja Kelantan menemui Bentara Majapahit Hayam Wuruk untuk memperbetulkan amalan Islam yang sudah bercampur baur dengan agama Buddha Shiva setelah Hayam Wuruk berkahwin dengan anak saudaranya Bidarawati (puteri Raja Champa). Beberapa orang mubaligh yang dibawanya kemudian meninggal dunia dan dimakamkan di Leran.
Sebagai membuka tirai dakwah Islam di Tanah Jawa, Maulana Malik Ibrahim muncul sebagai perintis atau pelopor yang memberi laluan kepada wali-wali yang datang kemudiannya. Dengan tidak ada perbezaan kasta dan darjat seruan dakwahnya lebih disenangi di kalangan kasta-kasta Vaisya dan Sudras. Banyaklah kalangan mereka yang datang untuk mendapat pengajian selok-belok mengenai agama Islam.
Kehilangan Maulana Malik Ibrahim diganti oleh anak saudaranya, Maulana Rahmatullah yang memakai gelaran Sunan Ampel. Jika Maulana Malik Ibrahim dianggap sebagai pencipta pondok (pesantren) yang pertama maka Maulana Rahmatullah adalah perancang negara Islam yang pertama di Tanah Jawa.
Maulana Ishak yang banyak membantu abangnya Sunan Ampel tidak ketinggalan meninggalkan jasanya. Daerah Balambangan hampir dibawanya tunduk di bawah Islam kalau tidak kerana perancangan mertuanya Raja Menak Sembayu yang bertekad hendak membunuhnya. Beliau akhirnya berhijrah ke Pasai (Aceh) dan Melaka merupakan destinasi yang terakhirnya.
Anaknya Raden Paku (Sunan Giri) telah membangunkan Giri sebagai pasak yang membawa tertegaknya Kerajaan Islam Demak. Sebagai markas gerakan dakwah yang pertama di Jawa, Giri juga memperlengkapkan gerakan mujahid yang tidak ada tolok bandingnya di samping mubaligh-mubaligh yang berkerja keras menyatukan Pulau Madura, Bawaen, Kangean, Ternate dan Maluku di bawah panji-panji Islam.
Walaupun kedatangan Raja Kemas Jiwa atau Sang Ajit Jaya Ningrat (putra kedua kepada Raja Chermin, Sultan Baki Syah) ke Jawa hanya semata-mata bermotifkan politik tetapi melalui ikatan perkahwinannya dengan Puteri Suhita (cucu Hayam Waruk), dia telah melembutkan hati Ratu Majapahit itu untuk menyerahkan Ampeldenta dan Gerisek menjadi sebahagian daripada wilayah Giri. Raja Kemas Jiwa memakai gelaran Sultan Iskander Syah Nenggiri apabila ditabalkan menjadi Sultan Kelantan setelah kematian abangnya Sultan Sadik Muhammad Maulana Nenggiri.
Semasa Sultan Iskander Syah Nenggiri menjadi Raja Kelantan dan bergelar Bentara Majapahit pada 1432 Masihi, baginda telah mengisytiharkan negeri Kelantan sebagai Majapahit II. Sampai ke hari ini keris kedaulatan negeri Kelantan dipanggil Keris Majapahit. Kerajaan Kelantan-Majapahit II ini lenyap setelah diserang oleh Empayar Melaka (dibawah Sultan Mahmud) pada tahun 1490 setelah Majapahit II lemah akibat peperangan dengan Siam sebelumnya.
Satu kejutan yang telah berlaku sehingga memutuskan nadi Kerajaan Hindu-Majapahit apabila Demak muncul sebagai Kerajaan Islam yang dicita-citakan. Desa Glagah Wangi bertukar wajah, Bintoro Demak mewujudkan ketandaan ‘rahmat’ apabila Raden Patah menjadi pemerintah bergelar Sultan Sri (Syah) Alam Akbar al-Fatah.
Penyebaran Islam di Jawa Tengah sebelah selatan, daerah yang sekarang dinamakan Surakarta dan Yogyakarta diterokai oleh seorang anak murid Sunan Kalijaga, Kiai Ageng Pandanarang atau disebut Sunan Tembayat.
Pemilihan Sunan Tembayat sebagai menggantikan tempat Syeik Siti Jenar (yang menerima hukuman bunuh oleh wali-wali kerana mendedahkan rahsia-rahsia ketuhanan) pada mulanya diragui oleh persidangan para wali kerana bekas Bupati Semarang ini ialah seorang yang kehidupannya dikelilingi kemewahan dunia malah tidak mempercayai Tuhan, tetapi kemudiannya menjadi seorang yang cukup patuh kepada ajaran agama Islam dan sangat alim.
Melalui anak-anak Ali Nurul Alam (Perdana Menteri Kelantan-Majapahit II) iaitu Wan Husein, Wan Bo dan Wan Demali, Kelantan sekali lagi telah meyumbangkan mubaligh-mubalighnya di dalam menyambung tugas-tugas Maulana Malik Ibrahim (bapa saudara mereka) dan membantu Sunan Ampel (sepupu mereka) di Gerisek dan Maulana Ishak di Pasai (Aceh).
Wan Husein dihantar ke Pulau Madura. Wan Bo ke Pasai (Aceh) dan Wan Demali ke kawasan Johor-Riau (Pulau Bentan). Dari sinilah Wan Demali mendapat jolokan Raja Laksamana Bentan.
Generasi Wan Bo (Syarif Abdullah) telah berjaya menegakkan dua buah Kerajaan Islam Banten dan Ceribon di mana anaknya Syarif Hidayatullah atau Sunan Gunung Jati telah dapat menyempurnakan cita-cita datuknya Saiyid Hussein Jamadil Kubra. Kejayaan para wali dalam perjuangan dakwah mereka mencapai tahap yang gilang gemilang di mana Indonesia lahir sebagai negara yang majoritinya beragama Islam.
Turut mendukung di atas kejayaan ini ialah Sunan Bonang, Sunan Drajat, Sunan Kudud dan Sunan Muria yang disenaraikan dalam kumpulan ‘Wali Songo’ manakala Sunan Prowoto, Sunan Dalem, Syeikh Sutabris (salah seorang guru Sunan Kalijaga) dan lain-lain lagi merupakan watak-watak sampingan yang peranan mereka juga tidak boleh dianggap sepi.
Dengan ini dapatlah disimpulkan bahawa peranan Champa dan Pantai Timur Semenanjung Tanah Melayu (Kelantan-Patani) dianggap begitu penting dalam penyebaran Islam di Nusantara khususnya di Indonesia
Dikutip oleh: Perihatin
Saturday, August 29, 2009
Rentetan Syed Hussein Jamadilkubra
WALI 7
Saiyid Hussein Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid al-Alawiyah (bertemu hingga kepada Saiyidina Hussein cucu Rasulullah s.a.w.) anak dari bekas seorang gabenor kepada Sultan Muhammad Tugluq (Kesultanan Delhi) yang kemudian berkuasa di wilayah Deccan (India Selatan); telah sampai di Kelantan kira-kira pada tahun 1349 Masihi besama adiknya Saiyid Thana'uddin atau Syekh Saman (anak murid kepada Ibnu Hajar). Sudah menjadi takdair bahawa keturunan Rasulallah dizalimi, ditindas, dibunuh dan merantau meninggalkan Kota Mekah untuk menyelamatkan diri masing-masing.
Sepanjang misi dakwahnya Saiyid Husein sempat mengawini tiga puteri keluarga Diraja Empayar Chermin (Kelantan Purba) yang sewaktu itu ibu kotanya bernama 'Jiddah' terletak 3 batu dari Bukit Panau. Kota tersebut telah terbenam ke dalam bumi dan ditenggelami oleh air, kini dikenali sebagai Danau Tok Uban.
Anak sulong beliau, Maulana Malik Ibrahim (Sunan Gresik) merupakan pelopor dan ketua Wali Songo. Maulana Malik Ibrahim merupakan anak Saiyid Husein hasil perkahwinan dengan Puteri Linang Cahaya (adik kepada Cik Wan Kembang). Siapa sangka bahawa Wali Songo adalah anak buah (anak saudara) Cik Wan Kembang yang tersohor di Kelantan itu.
Salah seorang anak beliau, dihantar untuk berdakwah ke Borneo dan diangkat menjadi Sultan di Brunei bergelar Sultan Berkat yang merupakan nenek moyang raja-raja Brunei sekarang. Inilah jawapan kepada Misteri kenapa Sultan Brunei telah membina sebuah masjid yang cantikdan besar di gigi tasik Danau Tok Uban, sedangkan tempat ini 'tersorok' dan orang kelantan sendiri ramai yang tidak tahu kewujudan tasik yangagak luas sayup mata memandang.
Shaik Thanauddin pula menetap di Bukit Panau (Tanah Merah, Kelantan) sebagai tempat pertapaannya yang mana di sinilah Laksamana Hang Tuah datang untuk berguru semasa usia awal remaja sekitar tahun 1400.
Pada zaman dahulu kala, Bukit Panau merupakan landmark bagi pelaut antarabangsa kerana bentuknya yang unik seperti piramid itu dapat dilihat dari laut ketika berada di perairan Laut China Selatan. Pada zaman dahulu, Bukit Panau diakses melalui Sungai Kelantan yang cuma disebelahnya. Kapal-kapal mudah sahaja melalui Sungai Kelantan yang luas itu.
Inilah perkampungan Wali Songo dan tempat di mana mereka merancang dakwah di Tanah Jawa. jangan keliru, sebenarnya Bukit Panau ini bersebelahan sahaja dengan tasik Danau Tok Uban dan Masjid Sultan Brunei. Anjung Masjid Sultan Brunei di Tasik Danau Tok Uban di Pasir Mas Kelantan.
Beliau adalah tokoh yang terpenting di Nusantara. Terlalu penting sehingga nama beliau DIPADAMKAN oleh British dan DIPADAMKAN DARIPADABUKU SEJARAH DI SEKOLAH.
1. Sayyid Hussein Jamadil Kubra dikatakan sebagai datuk kepada Wali Songo.
2. Adik beliau merupakan Adi Putera, Guru Hang Tuah.
3. Keturunan beliau ialah Sultan Brunei sekarang.
4. Keturunan beliau adalah kesultanan Kelantan.
5. Beliau dikaitkan dengan pembinaan Masjid Kampung Laut.
6. Keturunan beliau di Kelantan memakai gelaran Tengku, Nik dan Wan.
7. Beliau ketua Wali 7.
8. Beliau menetap agak lama di Kelantan sebelum meneruskan misi dakwah bersama-sama Wali Songo di Jawa. Bukit Panau di Tanah Merah Kelantan merupakan tempat pertapaan beliau dan tempat Wali Songo berkumpul sebelum ke Jawa.
By Perihatin
Saiyid Hussein Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid al-Alawiyah (bertemu hingga kepada Saiyidina Hussein cucu Rasulullah s.a.w.) anak dari bekas seorang gabenor kepada Sultan Muhammad Tugluq (Kesultanan Delhi) yang kemudian berkuasa di wilayah Deccan (India Selatan); telah sampai di Kelantan kira-kira pada tahun 1349 Masihi besama adiknya Saiyid Thana'uddin atau Syekh Saman (anak murid kepada Ibnu Hajar). Sudah menjadi takdair bahawa keturunan Rasulallah dizalimi, ditindas, dibunuh dan merantau meninggalkan Kota Mekah untuk menyelamatkan diri masing-masing.
Sepanjang misi dakwahnya Saiyid Husein sempat mengawini tiga puteri keluarga Diraja Empayar Chermin (Kelantan Purba) yang sewaktu itu ibu kotanya bernama 'Jiddah' terletak 3 batu dari Bukit Panau. Kota tersebut telah terbenam ke dalam bumi dan ditenggelami oleh air, kini dikenali sebagai Danau Tok Uban.
Anak sulong beliau, Maulana Malik Ibrahim (Sunan Gresik) merupakan pelopor dan ketua Wali Songo. Maulana Malik Ibrahim merupakan anak Saiyid Husein hasil perkahwinan dengan Puteri Linang Cahaya (adik kepada Cik Wan Kembang). Siapa sangka bahawa Wali Songo adalah anak buah (anak saudara) Cik Wan Kembang yang tersohor di Kelantan itu.
Salah seorang anak beliau, dihantar untuk berdakwah ke Borneo dan diangkat menjadi Sultan di Brunei bergelar Sultan Berkat yang merupakan nenek moyang raja-raja Brunei sekarang. Inilah jawapan kepada Misteri kenapa Sultan Brunei telah membina sebuah masjid yang cantikdan besar di gigi tasik Danau Tok Uban, sedangkan tempat ini 'tersorok' dan orang kelantan sendiri ramai yang tidak tahu kewujudan tasik yangagak luas sayup mata memandang.
Shaik Thanauddin pula menetap di Bukit Panau (Tanah Merah, Kelantan) sebagai tempat pertapaannya yang mana di sinilah Laksamana Hang Tuah datang untuk berguru semasa usia awal remaja sekitar tahun 1400.
Pada zaman dahulu kala, Bukit Panau merupakan landmark bagi pelaut antarabangsa kerana bentuknya yang unik seperti piramid itu dapat dilihat dari laut ketika berada di perairan Laut China Selatan. Pada zaman dahulu, Bukit Panau diakses melalui Sungai Kelantan yang cuma disebelahnya. Kapal-kapal mudah sahaja melalui Sungai Kelantan yang luas itu.
Inilah perkampungan Wali Songo dan tempat di mana mereka merancang dakwah di Tanah Jawa. jangan keliru, sebenarnya Bukit Panau ini bersebelahan sahaja dengan tasik Danau Tok Uban dan Masjid Sultan Brunei. Anjung Masjid Sultan Brunei di Tasik Danau Tok Uban di Pasir Mas Kelantan.
Beliau adalah tokoh yang terpenting di Nusantara. Terlalu penting sehingga nama beliau DIPADAMKAN oleh British dan DIPADAMKAN DARIPADABUKU SEJARAH DI SEKOLAH.
1. Sayyid Hussein Jamadil Kubra dikatakan sebagai datuk kepada Wali Songo.
2. Adik beliau merupakan Adi Putera, Guru Hang Tuah.
3. Keturunan beliau ialah Sultan Brunei sekarang.
4. Keturunan beliau adalah kesultanan Kelantan.
5. Beliau dikaitkan dengan pembinaan Masjid Kampung Laut.
6. Keturunan beliau di Kelantan memakai gelaran Tengku, Nik dan Wan.
7. Beliau ketua Wali 7.
8. Beliau menetap agak lama di Kelantan sebelum meneruskan misi dakwah bersama-sama Wali Songo di Jawa. Bukit Panau di Tanah Merah Kelantan merupakan tempat pertapaan beliau dan tempat Wali Songo berkumpul sebelum ke Jawa.
By Perihatin
Tuesday, August 25, 2009
zuriat YM Syed Hussein JamadiKubra ibn Syeikh Ahmad Jalal
"Sesiapa yang menentang AhlulBait bererti Kekafiran" ......
Whoever, opposed AhlulBait that means they are kafir.......(Hadith Rasulullah SAW)
Mahu mengenal AhlulBait wajib tahu sejarah AhlulBait dahulu dan adab-adab dengan AhlulBait .
To know AhlulBait, first of all we should know the history of AhlulBait and their custom
(sila rujuk Kitab Keutamaan Keluarga Rasullulah SAW keluaran Klang Book Store. Sdn. Bhd.)
(Pls refer to the book of the importyance of Rasulullah s.a.w. family published by Klang Bookstore. Sdn. Bhd.)
Raja-Raja Melayu adalah Ahlulbait. Nak mengenal AhlulBait perlu mengenal Raja-Raja Melayu; Dan nak mengenal Raja-Raja Melayu perlu kenal orang Melayu dahulu.
The Malay’s king is Ahlulbait. To know AhlulBait you should know the Malay’s king and to know the Malay’s king we should first know the Malays.
Raja-Raja Melayu adalah AhlulBait (zuriat Rasulullah SAW) yang berbeza dengan 'keturunan' lain kerana mereka tidak boleh memakan wang zakat, sedekah atau apa-apa pemberian kecuali ditukarkan niatnya kepada 'HADIAH'. Apabila AhlulBait yang menjadi Raja (Penaung-Payung Negara), Insyaallah maka akan aman sentosalah negeri itu. Tidak ada bala bencana seperti Tsunami, penyakit berjangkit seperti Chikigunya, selsema Babi atau sebagainya selagi Raja itu masih berpegang pada prinsip-prinsip AhlulBait sentiasa berpegang dengan AlQuran dan menjadi pemerentah yang adil dan bertaqwa kepada Allah.
Malay’s king is ahlulBait (the ancestors from Rasulullaqh s.a.w.) which is different from any other descendent because they could not received any of the zakat’s money, alms or any other donation except they change their wish or intention to ‘GIFTS’. When AhlulBait became the King (under the country’s shelter) InsyaAllah, the country will be in good condition, peaceful and harmony. No disasters, such as tsunami, spreading diseases, such as chikigunya, H1N1 or others till the King still using the AhlulBait principles that is they still using Al Quran and govern the country in good justice and taqwa to Allah.
Firman Allah:
"Sesungguhnya Allah telah memilih Adam, Nuh, keluarga Ibrahim (AHLULBAIT) dan keluarga Imran MELEBIHI di atas orang-orang di dalam alam; Mereka itu SATU KETURUNAN (Ahluilbait), setengahnya anak dari yang lain: dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."(alImran 3:33-34)
God did choose Adam and Noah, the family of Abraham(AhlulBait), and the family of ‘Imran above all people. Offspring, one of the other; and god heareth and knoweth all things. (Ali Imran verse 33-34)
Kemudian Kami 'wahyu'-kan kepada kamu:"Ikutlah agama Ibrahim, sesungguhnya ia bukan daripada orang-orang yang musyrik." (an Nahl 16:123)
Thus have We placed leaders in every town, its wicked men, to plot (burrow) therein; but they only plot against their own souls, and they perceive it not. (An nahl verse 123)
AhlulBAit Nusantara adalah berasal dari titihan zuriat Yang Mulia iaitu Syed Hussein JamadiKubra ibni Syeikh Ahmad Jalal dari Kesultanan Deccan (selatan India) (titihan dari syaidina Hussein as bi Ali KWJ), yang belayar ke Tanah Melayu (timur) sebagai 'misi dakwah pada sekitar 1300M, yang mana di masa itu , di sebelah barat, Salahuddin AlAyubi (khalifahtul'mukmin) sedang berusaha menakluk Palastine dari tangan Yahudi.
YM Syed Hussein JamadilKubra belayar bersama dengan enam orang adik-beradiknya yang lain dan tujuh orang lagi ditinggalkan di bumi kelahirannya, Deccan, kerana YM Syed Hussein JamadilKubra mempunyai 14 orang adik-beradik.Beliau merupaknan abang yang sulong dan kerana itulah keturunannya diberi dengan pangkal nama 'LONG' pada eranya yang bererti 'SULONG' atau anak yang sulong.
YM Syed Hussein JamadilKubra juga dikenali dengan nama 'WALI TUJUH' di kalangan masyarakat Kelantan dan Nusantara sampai sekarang ini.Daripada titihan bagindalah lahirnya zuriat keturunan Kesultanan AhlulBait Nusantara atau 'Raja-Raja Melayu'.
Sebelum sempat mendarat di bumi berkat Tanah Melayu, YM. Syed Hussein JamadilKubra dan saudara-saudaranya telah diuji oleh Allah dengan satu ujian yang besar sehingga kapal yang mereka naiki hampir 'KARAM' di laut sehingga YM baginda Syed Hussein JamadilKubra hampir-hampir berputus asa dan beliau bersungguh-sungguh berdoa supaya diselamatkan dari bencana itu dengan berikrar akan mendirikan sebuah 'rumah Allah' (masjid)jika mereka terselamat dari bencana karam itu.
Alhamdulillah, diizinkan Allah, secara tiba-tiba terjadilah 'Karamah WaliAllah' iaitu doanya telah makbul (rujuk buku Penghantar Ilmu Tarekat &; Tasauf karangan Prof. Abu Bakar Adtjeh)iaitu telah datang pertolongan Allah (Nasrum'minallah) berupa sekawan 'ikan kekacang' @ kekacang fish', telah datang menolong dengan menyumbat diri masing-masing pada tempat yang terdapat lubang-lubang air di kapal itu. Manakala sekawan yang lain telah menolak kapal itu sehingga selamat sampai ke daratan iaitu di Kampung Laut, Tumpat, Kelantan.
Apabila selamat dari bencana itu, YM Syed Hussein JamadilKubra terus sujud syukur dan bersembahyang dua rakaat bersama-sama yang lain.
Fenomena ini menjadi satu 'keganjilan' pada penduduk setempat yang datang menolong kerana di masa itu penduduk di situ masih beragama Hindu dan Budhha yang belum mengenal agama Islam lagi.
Dalam keadaan itu, tiba-tiba satu lagi 'petunjuk' dari Allah datang apabila seekor Tupai Putih melompat di hadapan baginda YM Syed Hussein JamadilKubra dan terus menuju ke serumpun pohon buluh 'Betong' yang berada tidak jauh dari angkatan YM Syed Hussein JamadilKubra berehat. Tupai putih itu lalu memakan 'umbut' pokok buluh Betong itu dan berlalu dengan kenyangnya.
Memandangkan angkatan YM Syed Hussein JamadilKubra memang dalam keadaan lapar dan dahaga selepai diamuk badai di lautan, maka berkeinginanlah lanta bagi YM Syed Hussein JamadilKubra untuk mencuba apa yang dimakan oleh Tupai putih itu lantaran laparnya.
Memandangkan angkatan YM Syed Hussein JamadilKubra memang dalam keadaan lapar dan dahaga selepai diamuk badai di lautan, maka berkeinginanlah lanta bagi YM Syed Hussein JamadilKubra untuk mencuba apa yang dimakan oleh Tupai putih itu lantaran laparnya.
Ekoran dari peristiwa ikan Kekacang dan rebung buluh Betong itu,YM Syed Hussein JamadilKubra telah bersumpah dan mewasiatkan anak-cucu dari zuriat keturunanya supaya tidak boleh lagi memakan 'ikan Kekacang' dan rebung buluh Betong.
Sesiapa yang melanggar pantang itu, biasanya akan terkena penyakit kulit, gatal-gatal atau hilang ingatan. Sengaja YM Syed Hussein JamadilKubra mewasiatkan dua perkara itu supaya dapat dikenal akan keturunanya dan supaya anak-cucunya sentiasa berkeadaan berhati-hati di dalam sesuatu perkara dan jangan bermain-main dengan 'WASIAT' atau amanah. bagai tanda menghormati dan menghargai 'pertolongan' yang telah diberi oleh Allah melaui ikan kekacang dan rebung buluh Betong itu.Realiti daripada peristiwa 'Karam Di Laut' itu, maka telah terdirinya Lagenda Masjid Kampung Laut yang pertama; yang kemudiannya dipindahkan oleh kerajaan ke Nilam Puri, Kota Bharu sehingga sekarang ini.
Setelah siap dibina masjid Kg. Laut, maka Syed Hussein bersma tujuh saydaranya belayar mudik ke hulu sungai sehingga bertemu dengan sebuah bukit yang dip[anggil 'Bukit Panau'. Setelah mudik di muka kuala sungai (sungai Kelantan), maka Syed Hussein dan rombongannya mula mendaki Bukit Panau itu sehinggalah sampai ke puncaknya pada waktu hampir maghrib. Kemudian dari maghrib Syed Hussein JamadilKubra mula beribadat secara 'Suluk' (ritual keagamaan) sehinggalah pada waktu hampir dinihari, tiba-tiba bumi jadi bergoyang, angin bertiup kencang dan terasa ada sesuatu yang bakal terjadi. Subhanallah! Dengan kebesaran Allah sekali lagi Allah menunjukkan 'kekeramatan' wali-walinya.
Bumi yang malamnya gelap tiba-tiba bercahaya dengan satu kilauan yang pelik dan menakjubkan. Hal ini menuimbulkan kegemparan penduduk setempat, lalu mereka beramai-ramai mendaki Bukit Panau untuk melihat apa yang berlaku. Dalam keadaan aneh, pelik, bingung dan cuba untuk tahu; Penduduk setempat tiba-tiba menjadi lebih terkejut apabila hampir sampai ke puncak bukit apabila satu lagi dentuman yang amat kuat seolah-olah 'petir' yang cahayanya adalah putih berkilau dan memancar terus dari angkatan YM Syed Hussein JamadilKubra menuju ke langit dan membentuk satu imej seolah-olah 'Tudung Saji'.Dari mulut penduduk setempatlah keluarnya perkataan 'KILAT..KILATAN' sehingga menjadi KELANTAN sampai sekarang ini.
Selepas peristiwa cahaya 'Tudung Saji' itu, YM Syed Hussein JamadilKubra telah meninggalkan enam orang saudaranya di Bukit Panau itu untuk menjaga 'keberkatan negeri Kelantan' yang baru 'disucikan' oleh YM Syed Hussein JamadilKubra supaya menjadi negeri yang berkat, aman dan berdaulat.
Kemudian beliau dan beberapa orang lain telah belayar ke Champa dan kemudiannya berkahwin dengan empat orang puteri Raja Champa yang mana keempat orang puteri raja itu telah melahirkan empat dinasti kesultanan AhlulBait yang utama di Nusantara ini iaitu kesultanan Pattani-Kelantan, kesultanan Mindanao, kesultanan Brunei (Borneo) dan kesultanan Demak (wali songo).
Beliau kemudian wafat di Kalimantan dan dimakamkan di sana.Daripada beliaulah lahirnya titihan keturunan Raja-Raja Melayu di Nusantara ini. Manakala adiknya yang ketiga iaitu Syeikh Thanauddin atau dikenali sebagai 'Sang AdiPutera' merupakan guru kepada Hang Tuah yang tersebut di dalam sejarah itu.
()Sila rujuk Perpustakaan Awam Kelantan. Subscribe to: Posts (Atom)
RAMPAS PALASTINE till 2020M. InsyaAllah..!!
..................................................................................."Verily, this is My Way leading straight: follow it; follow not (other) paths: they will scatter you about from His (great) Path; thus doth He command you, that ye may be righteous." (Al An'am verses 153)
Labels
- Al Quran (220)
- Koleksi Hadis (157)
- Artikel Islam (57)
- Sholat (42)
- Debate (32)
- Tariqat/Tasauf (32)
- News (29)
- Islam (24)
- INFOISLAM (23)
- Sahabat Nabi (18)
- Tauhid (16)
- Tips Of The Day (16)
- Wali (16)
- Kiamat (13)
- Peringatan Ramadhan (13)
- Doa dan Zikir (12)
- Ilmu Fiiqh (12)
- Kesah Para Nabi (12)
- Peringatan (12)
- Convert (11)
- aktiviti MQTK (11)
- SyedHusseinJamadilKubra (9)
- Al Hikam (8)
- InfoAhlulBait (8)
- Mengenal Tuhan (8)
- Renungan (8)
- Nasyid (7)
- photo MQTK 2009 (7)
- Hajj (6)
- Sejarah Kelantan (6)
- Kematian (5)
- Tasauf (5)
- Bicara Al Quran (4)
- Halal haram (4)
- Nasyid dan Qasidah (4)
- Question and Answer (4)
- Rules and Requlation (4)
- Wanita Islam (4)
- Zuhud (4)
- journal ahlulbait (4)
- moral story (4)
- video Ahlulbait melayu (4)
- Aqidah (3)
- Fekah (3)
- Futuh Al Ghaib (3)
- Iblis (3)
- Ilmu Laduni (3)
- Kitab kitab (3)
- Koleksi Ceramah Agama (3)
- Mengenal Diri (3)
- Pandangan dan pendapat pembaca (3)
- Pemakaian Islam (3)
- Ulama (3)
- Umur (3)
- jurnal ahlulbait (3)
- khalifah (3)
- Akhir Zaman (2)
- Al Mahdi (2)
- Al Quiran (2)
- Artikel (2)
- Hakikat (2)
- Hukum hakam (2)
- Imam 4 mazhab (2)
- Kesah Orang Soleh (2)
- Kitab Nur Muhammad (2)
- Kitab Pati Rahsia (2)
- MQTKVIDEO (2)
- Miracles (2)
- Muhammad s.a.w. (2)
- Pengasas MQTK (2)
- Pesanan (2)
- Sabda Nabi saw (2)
- Satu persoalan (2)
- Sejarah Pattani (2)
- SejarahLongGaffar (2)
- Selawat (2)
- Sifat 20 (2)
- Soaljawab Agama (2)
- Sufism (2)
- Tafsir Al fatihah (2)
- Terawih (2)
- Understanding JihadJihad (2)
- Video Islam (2)
- Video reminder (2)
- Yajuj Ma'juj (2)
- dari pakar ulama (2)
- dikir barat (2)
- khutbahSAW (2)
- sejarah ahlulbait Pattani-Champa (2)
- takdir dan amalan terakhir (2)
- 99 Names (1)
- A Statement of Truth (1)
- Al Quran dan Al Sunnah (1)
- Al Sunnah (1)
- Alam Barzakh (1)
- Aurat (1)
- Bani Hasyim (1)
- Bida'ah (1)
- Bulan dalam islam (1)
- Christian Vs Muslim (1)
- Cucu Rasulullah (1)
- Dajjal (1)
- Dakwah/Tarbiyyah (1)
- Dari Meja Penasihat MQTK (1)
- Derhaka (1)
- Doa Assyaikh Yusuf Al Qaradhawi (1)
- Dua kalimah syahadah (1)
- Fardhu Ain (1)
- Festival celebration (1)
- Funeral (1)
- Gaza (1)
- Ghaib (1)
- Guru Mursyid (1)
- Hajarul Aswad (1)
- Hiasan (1)
- Hijab (1)
- Iblis syaitan dan Jin (1)
- Ike Kacang Video (1)
- Ilmu (1)
- Ilmu Faraid (1)
- Imam Mahadi (1)
- Iman Mahdi (1)
- Isteri Nabi s.a.w (1)
- Kalimah (1)
- Kata-Kata Hikmah (1)
- Kebenaran (1)
- Kenduri Arwah (1)
- Kerohanian (1)
- Kewafatan Rasulullah (1)
- Khutbah MQTK (1)
- Khutbah jumaat (1)
- Kitab Asraarul Mufidah (1)
- Kitab Muhimmah (1)
- Malaikat (1)
- Meneroka alam ciptaan Allah (1)
- Movies (1)
- Munhajul Abidin (1)
- Nafsu (1)
- Nasihat Rasulullah s.a.w. (1)
- Neraka (1)
- Nikah (1)
- Orang Alim (1)
- Pakaian dalam Islam (1)
- Panglima Islam (1)
- Para Nabi (1)
- Pemahaman Islam (1)
- Pemuda Gua (1)
- Penciptaan (1)
- Pendakwah terkenal (1)
- Perang tabuk (1)
- Persoalan Imam Ghazali (1)
- Pesan Allah SWT (1)
- Quran explorer (1)
- Qurban (1)
- Risywah (1)
- Ruh (1)
- Salasilah (1)
- Sejarah Majapahit I (1)
- Sejarah Terengganu (1)
- Shirk and kufr (1)
- Solat (1)
- Surat Perlantikkan (1)
- Surat dari pembaca (1)
- Syahadah (1)
- Syurga (1)
- TOK AYAH MAT JIBRIL QUTUBULRABBANI SULTAN AULIYA (1)
- Tab'in (1)
- Taubat (1)
- Taujihat Nabawiyyah (1)
- The Mask of ZORRO-history (1)
- The White House (1)
- The first Funeral (1)
- Usul Feqah (1)
- Video reminderAhlulBait (1)
- Wanita dalam Islam (1)
- Wasiat Imam Syafie (1)
- Wassiat Nabi (1)
- Wikepedia (1)
- Wirid dan zikir (1)
- Zikir munajat (1)
- akhlaq (1)
- gurauan-jokes (1)
- jurnal video ahlulbait (1)
- kol (1)
- maps (1)
- matematik (1)
- members messages and notes (1)
- opinion (1)
- pedoman (1)
- pendapat penulis (1)
- penjaga nabi (1)
- perihatin (1)
- sejarah Pereka Islam (1)
- sendaloka (1)
- wasiat Nabi Adam (1)
Sites Link
Blog List
- PENURUNAN MANUSIA KE PERINGKAT RENDAH YANG PALING BAWAH - Allah Yang Maha Tinggi menciptakan roh suci sebagai ciptaan yang paling sempurna, yang pertama diciptakan, di dalam alam kewujudan mutlak bagi Zat-Nya. K...1 week ago
-
- SOLAT PARA SAHABAT R.A. - Sahabat-sahabat Nabi SAW begitu khusyuk dan nikmat bersolat sehinggakan selemah-lemah sahabat pun diriwayatkan sekurang-kurangnya mereka solat 200 rakaat ...1 year ago
-
-
-
-
-
No comments:
Post a Comment