Wednesday, July 4, 2012

JANTUNG TANDA KEAGUNGAN ALLAH

BismillahKu mulakan dengan kalimah yg mulia...
Sekadar berkongsi ilmu yang dapat dari program tanyalah ustaz pagi ni...4hb Jun 2012.
Bukti keagungan Allah dalam diri manusia ialah penciptaan jantung. kata ustaz :"jantung ni kita jalan dia jalan, kita berhenti dia jalan , Dia berhenti kita jalan...yakni kalau jantung berhenti berdegup kita mati...pandai ustaz tu buat ayat. suka aku dengar ayat tu...boleh buat bahan untuk P&P di sekolah nanti.

Seorang pegawai kastam bertanya kepada ustaz.(program tanyalah ustaz pagi ni menjemput pekerja kastam menjadi tetamu undangan):"diakhirat nanti adakah ruh sahaja yang akan disiksa atau jasad sahaja atau keduanya sekali disiksa?

Jawab ustaz melalui kisah yang menarik antara dua orang hamba Allah , seorang kudung dan seorang lagi buta. Keduanya dalam keadaan lapar. selepas berjalan beberapa ketika yang kudung ini ternampak pokok rambutan, maka katanya kepada sibuta:"wahai sibuta aku nampak ada pokok rambutan dihadapan sana, aku tak ada tangan untuk mengambilnya, bagaimana kalau  engkau yg mengambilnya?

Jawab sibuta:"Bagaimana aku nak ambil? Akukan buta.
Kata si kudung:" Macam ni lah;" Aku beritahu dimana buahnya kau ambilkan buah tu."
Jawab si buta :" Ok lah kalau macam tu."

Maka sibuta pun memanjat pokok rambutan sambil dipandu oleh si kudung. Tiba-tiba datang tuan punya kebun rambutan tersebut. Maka si buta dan sikudung saling menyalahkan.

Kata  sikudung , sibuta yang bersalah sebab si kudung  yang panjat dan ambil buah rambutan tersebut.

Jawab si buta, si kudung yang bersalah sebab si kudung yang menunjukkan pokok dan buah tersebut dan mengajar dia untuk mengambil buah rambutan tersebut.

Jawabnya kedua-duanya bersalah .

Jadi jawapan kepada persoalan antara ruh dan jasad yang mana yang akan diseksa diakhirat ialah kedua-duanya sekali akan diseksa. Sebab Kita boleh rasa kerana adanya ruh., dan ruh tiada guna kalau tiada jasad.

Pandai ustaz tu jawab...jawapan yang penuh hikmah .

sekian dulu untuk kali ini ,InsyaAllah saya akan berkongsi lagi ilmu yang saya peroleh biarpun sedikit untuk manfaat kita bersama. Sesiapa yang ada peluang tontonlah program tanyalah ustaz setiap pagi di TV9. Banyak manfaatnya.

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment