Sunday, November 25, 2012

Sabariah termenung...mahu meluahkan keluhan tapi...mengeluh pun tak akan selesai masalah. Qadha dan Qadar Allah, dia harus terima dengan redha. Namun terkadang hatinya terasa amat tertekan. Terlalu sukar untuk melupakan segala kenangan pahit selama hidupnya bersama suami nya . Hisham tak akan mengerti kerana dia lebih memikirkan kerjanya sahaja.

Hal rumah tangga tidak terurus. Hakikatnyanya menang dari dulu sikap Hisham seperti itu, dari mula perkahwinan mereka. Cuma dulu SSabariah masih mampu sabar dalam airmata. Dia hanya menyimpan segala duka. Terlalu banyak airmata tumpah sepanjang 12 tahun gubungan mereka.

Kini airmata Sabariah seakan kering suah untuk menangis, sekering hatinya terhadap hisham. itulah bahayanya akibat terlalu menyimpan. Bukan dia tidak meluahkan kepada hisham apa yang terbuku di hatinya namun ego Hisham terlalu tinggi. Dia tidak pernah menerima segala luahan hati Sabariah. Bahkan Hisham akan memberontak sekiranya Sabariah cuba mengeurnya. Hisham akan anggkat kaki keluar dari rumah. Itulah yang sering terjadi. Kerana itulah Sabariah hanya memendam sahaja segala maslah rumah tangga. Dia menanggung segalanya sendiri di dalam hati.

Kini cintanya terhadap Hisham tte;ah terkubur...jiwanya kosong. Malah saat Hisham menyebtuhnya pun dia tidak terasa sentuhan itu, bahkan setiap kali Hisham cuba untuk menyentuhnya dia sebolehnya mahu mengelakkan dirinya. Dia menjadi rimas. Dia tahu itu semua satu dosa...namun bagaimana dia mahu membenihkan kembali cinta. Luka hatinya terlalu dalam.PArutnya kekal tak akan hilang. Sekalipun Hisham telah banyak  berubah, namun dia masih belum dapat menerimanya kerana tuntutan syariat belum Hisham penuhi. Dia mahu haknya disempurnakan oleh Hisham.

Hisham tidak mengambil berat hal tuntukan syariat hak seorang isteri. Mungkin sebab Sabariah isteri yang bekerja, dan memperoleh gaji yang lebih tinggi dari Hisham maka Hisham berangaapan dia tidak perlu memberikan nafkah zahir sepenuhnya epada Sabariah. Itulah sillap Hisham.

Syariat tetap syariat. Dan ia wajib ditunaikan. nafkah sabariah wajib ditunaikan. Makan dua kali kenyang sehari, pakaian dua pasang setahun, rumah, nafkah anak-anak. Selama menjadi isteri Hisham selama 12 tahun Sabariah tidak pernah merasa nafkah yang sempurna dari Hisham. Sabariah pernah memberitahu Hisham dia nak nafkah perbelanjaan hanya RM300 sebulan, tak pun sepuluh ringgit sehari. Untuk belanja makan. Hisham tak pernah ambil berat permintaan Sabariah.

kadang dalam sebulan seringgit pun Sabariah tak [ernah merasa. Sabariah bulanlah terlalu berkira, dia mampu menyara dirinya sekali[un Hisham tidak menghulurkan  nafkah zahir yang dimintanya. Cuma dia mahu merasa hak sebagai isteri setelah bertahun berkorban untuk seornag suami. Mlahirkan zuriat, memasak, mengemas rumah, mencuci kain, melayan kehendak suami bahkan menanggung nafkah anak-anak dan banyak lagi. Banyak kewajipan Hisham sebagai seorang suami ditanggung oleh Sabariah lantaran Hisham buat tak peduli akan tanggungjawabnya sendiri sebagai seorang suami dan ayah.

Sabariah ingi sekali merasa haknya. Agar dia dapat merasa sedirkit kemanisan dalam berumahtangga. Dia cemburu sekali dengan kawan-kawannya. Kerana suami mereka memberikan nafkah setuap bulan. Sedikit atau banyak itu perkara kedua. Sekurang-kurangnya telapak tangannya merasa pemberian suami menghargai dia sebagai isteri.

Kadang saat Sabariah sakit pun Hisham tidak ambil berat sangat. Dia melayan Sabariah seperti orang sihat. Hal ini menambah lagi luka di hati Sabariah. Segala layanan buruk Hisham terhadapnya amat sukar dilupakan. Dia cuba untuk menghapuskan memori iu dari lipatan sejarah hidupnya. Tapi...luka itu semakin menambah parut dihatinya.

Masih terbayang disaat dia mengandung anak pertama, jiwanya yang penuh dengan sifat keibuan merasa sangat gembira, namun kegembiraannya ytidak seg3embira pasangan lain. Dia mengharapkan setiap kali pergi ke klinik untuk rawatan mengandungi, dia mengharapkan suaminya akan menemaninya seperti pasangan lain. Namun itu semua tidak pernah terjadi. Hisham akan meninggalkannya sendirian di klinik kemudian berlalu pergi entah kemana sedangkan shift kerjanya adalah disebelah petang.

Sabariah melihat pasangan suami isteri yang lain. Betapa sang suami begitu sabar menenami isteri walaupun berjam -jam lamanya. Tanpa jemu. Terkadang sang suami menggosok perut si isteri yang antaranya sudah cukup bulan. Begitu bahagia. Sabariah terasa mahu menitiskan airmata. Dia begitu teringin saat begitu dengan Hisham, namun sehingga anak yang kelima pun Hisham tidak pernah setia menemaninya. Bahkan sepajang dia mengandung dari anak pertama hingga anak kelima seringkali dia pergi sendirian sahaja ke klinik. Bahkan pernah suami memarahinya hanya kerana da agak lama menunggu untuk rawatan .

Satu perkara yang menjadi hajat Sabariah setiap kali dia mengandung. Dia terlalu ingin Hisham membacakan Al-Quran disisinya, dekat dengan kandungannya agar di dengar oleh bayi , anak yang dikandungnya. Namun sehingga anak yang terakhir itu semuanya tidak pernah terjadi sdangkan Hisham digelar seorang ustaz ditempat kerjanya. Sabariah agak kecewa. Tangan Hisham seingat Sabariah tidak pernah menyentuh kandungannya dengan penuh rasa kasih sayang dari hati.

Apatah lagi setiap kali Sabariah mahu melahirkan anak, Hisham tidak pernah berada disisinya. Betapa Sabariah menginginkan itu semua. Dia terlalu menginginkan hal itu namun dia kecewa. Bahkan disaat dia bertarung dengan maut setelah melahirkan anak ketiga yang agak besar , dengan tangan terketar-ketar dan suara yang terketar-ketar dia memanggil Hisham, agar memberinya sedikit kekuatan dengan kata-kata sekurang-kurangnya, namun Hisham cuma kaku bagai manusia yang tidak punya perasaan kasihan pun padanya. Tidak sepatah kata Hisham eluar dari bibirnya.

Mengingatkan itu semua Sabariah seakin kecewa.Amat kecewa dengan sikap Hisham yang lansung tidak menunjukkan sifat kasih sayang kepada dia setelah begitu payah melahirkan anak yang benihnya adalah dari Hisham.

Bukan hanya itu, segala perbelanjaan melahirkan anak itu juga ditanggung sendiri oleh Sabariah. Hisham tidak pernah menghulurkan sesen pun untuk menampung kos bersalin. Sabariah tertanya-tanya inikah sikap seorang suami. Hanya menjadikan dia tempat untuk melampiaskan nafsu dan setelah benih terjadi, hanya dia menanggung . Menanggung sakit mengandung selama sepuluh bulan, menanggung sakit melahirkan seorang anak hanya Allah yang tahu, terpaksa pula menanggung kos melahirkan anak itu sendiri. Dimanakah sifat bertanggungjawab seorag suami.

Sabariah sehingga ke hari ini masih tidak mengerti. Kerana Hisham adalah seorang yang bergelar ustaz tapi tidak tahu memikul tanggungjawabnya sebagai seorang suami sepenuhnya bahkan sebagai seorang ayah sepenuhnya. Setidaknya kalau Hisham tidak mampu untuk menanggung kos melahirkan anak itu sepenuhnya, sekurang-kurangnya Hisham memberitahunya takkan sedikit pun hisham tidak mampu untuk menghulurkan bayaran itu, kerana Untuk urusan peribadi Hisaham ada pula duit untuk menanggungnya. Hisham bagaikan tidak mempedulikan lansung segala kos melahirkan anak setiap kali dia melahirkan anak. Sabariah amat kecewa.

"Abang, yah nak abah tampunglah sedikit kos bersalin nanti ya?" ucap Sabariah saat hampir mahu melahirkan anak kelima mereka.

"Abang tak ada duit!" itulah jawapan yang Sabariah selalu dengar dari mulut Hisham bila Sabariah membicarakan tentang hal-hal yang berkaotan dengan duit.

Namun apabila kawan-kawan Hisham meminta pertolongan Hisham tentang wang, Hisham tidak pula berkira bahkan dengan mudah menghulurkan wang kepada kawan-kawannya yang mahu meminjam daripadanya. Kenapa dengan Sabariah Hisham terlalu berkira. Bahkan dengan anak-anak pun Hisham berkira. Untuk kepuasan diri Hisham sanggup berhabis, namun dalam menunaikan tanggungjawab memberi nafkah kepada dia dan anak-anak amat payah untuk ditunaikan. Sabariah mengesat airmatanya mengenangkan itu semua.

Sabariah menadah tangan berdoa, meluahkan kepada Yang Maha Pengasih segala duka yang terbeban dihatinya. Semoga Allah memberi petiunjuk kepada suaminya agar menjadi seorang suami yang bertanggung jawab. Menjadi seorang suami yang soleh yang boleh memimpin dia dan anak-anak menuju ke syurga Allah. Allah Rabbul Jalil lah tempat dia mengadu. Didalam hatinya dia bermuhasabah, ujian ini adalah tanda Allah sayang kepadanya, agar dia sentiasa merayu dan berdoa kepadaNYA. Mungkin juga andainya tiada ujian ini dia leka dengan nikmat syurga dunia dan jauh dari Allaah.

Sabariah tahu, Allah sayang kepadanya. Sabariah tahu Allah rindu untuk mendengar rintihannya. Kerna itu Sabariah cuba untuk terus bersabar meneruskan kehidupannya sebagai isteri disamping Hisham untuk anak-anak biarpun cinta telah pun layui dari tangkai hattinya. Sabariah pernah menyuarakan kepada Hisham agar meninggalkan sahaja dia dan anak-anak dan mencari isteri lain yang mempu menyintai Hisham, menyayangi Hisham dan melayan nafsunya , namun Hisham menoolak. Sabariah sudah tidak kisah seandainya Hisham mahu berkahwin lain, kerana dia tidak mahu menanggung dosa kerna tidak mampu lagi menyintai suaminya dan melayan suaminya dengan penuh kecintaan.

Sabariah selalu berdoa agar cinmta itu tumbuh kembali namun ianya tetap tidak hadir. Cinta tidak boleh dipaksa kerana ianya erlu hadir dari hati yang jujur dan ikhlas. Sabariah sudah tidak mampu memaksa hatinya untuk mencintai Hisham lantaran luka dihatinya yang terlalu dalam terhadap apa yang telah diperlakukan Hisham terhdapnya. Dia meohon maaf dari Hisham. Hisham menyesali perbuatannya dan menerima kesilapanya. Dia sedar sudah agak terlambat. Namun dia akan terus cuba memperbaiki kesilapannya.

"Abang! Abang carilah perempuan lain, abang tinggalkan Sabariah. Hati Sabariah dah kosong , dah kering untuk abang. Sabariah dah tidak kisah kalau abang mahu berkahwin lain. Sabariah tidak mahu menanggung dosa kerana tidak mampu lagi untuk mencintai abang". itulah kata-kata Sabariah di suatu malam.

"Sabariah! abang minta maaf, abang tahu abang banyak dosa dengan Sabariah, Sabariah tak ada dosa pada abang, abang minta maaf, maafkan abang, abang tidak mahu berisah dengan Sabariah, cuma Sabariah dihati abang. Percayalah." Hisham merayu.

Sabariah tidak pernah melihat Hisham menangis sebgitu rupa. Kernan selama ini Hisham terlalu egois. Bagaikan sebuah drama pilu seperti yang ditayangkan di dalam television, itulah yang dialami oleh Sabariah.
 Peristiwa itu benar-benar berlaku dalam hidupnya dengan Hisham.

Sabariah merenung sejadah dihadapannya. Tempat dia sujud basah oleh airmatanya. Dia pasrah. Tidak mahu lagi mengeluh. Kerana dia yakin dengan janji Allah. Dia cuma mahu mencari redha Allah. Namun bagaimana? Sedang hatinya masih lagi kosong buat Hisham. Biarlah masa menentukannya. Takdir Allah pasti akan berlaku jua. Cuma dia tidak tahu apah takdir yang Allah tentukan untuk dia nanti. Panjangkah lagi umurnya untuk menghadapi ujian Allah ini. Dia amat takut seandainya semua ini berterusan. Takut akan dosa kepada suami dan dosa kepada Allah. Dia mengharapkan agar Hisham memaafkan segala dosanya. Dia lebih rela seandainya Hisham melepaskannya agar diatidak perlu menanggung dosa tidak mampu untuk memaksa hatinya mencintai suaminya .

Berdosakah dia? persoalan itulah yang bermain dihatinya. Meskipun dia telah memaafkan segala kesalahan Hisham namun untuk mencintai Hisham seperti dulu serasanya tidak mungkin lagi.

Hanya kepada Rabbul Jalil dia berserah.


No comments:

Post a Comment