Saturday, October 22, 2011

Ya Allah, berikan aku dan mereka petunjuk

Bismillahi RRahmaniRRahiim,
Terasa sedih hati, tersentuh membaca satu teks dalam SINAR HARIAN semalam..pengakuan seorang muslim saudara kita yang terpaksa murtad...bukan kehendak hatinya yg sebenar.. Kenapa? saat dia dalam kesusahan yg datang memberi bantuan adalah PASTOR dari gereja. Bukan dia tidak memohon bantuan dari Baitul mal, pusat zakat..tetapi setiap kali datang untuk memohon bantuan begitu banyak kerenah birokrasi..berlainan saat dia datang memohon bantuan dari pihak gereja, sekadar tulis nama terus dapat bantuan makanan, peralatan...bila dia menjadi paderi dia mendapat elaun RM500 sebulan, isterinya dapat RM200 dan anaknya dapat RM100 sebulan. begitu senang mereka diberi tanpa banyak soal.
MArilah kita renung bersama...kenapa pihak zakat dan baitulmal banyak sgt kerenah birokrasi utk memberi bantuan kepada org yg memerlukan...dari segi teori bercakap bantuan itu ini, tapi dari segi pelaksanaan...hampeh. Itu kan hak golongan asnaf...tak perlulah berkira..duit zakat berjuta 2 dikutip. tapi bila nak bagi kata tak cukup duit...

Dalam hal ni sebab tu saya lebih senang bagi zakat  pendapatan saya terus kepada rumah2 kebajikan dan anak yatim serta orang miskin.Saya rasa lebih yakin..sebab hak asnaf terus sampai kpd asnaf yg berhak. memang lah tak dapat tolak rebet dalam cukai tapi tak kisahlah...saya rasa tenang dgn buat begitu.

Kalau pihak kristian ada dana untuk dakwah kita sebagai sebuah negara yg majoritinya adalah org islam sepatutnya dana yg ada di pusat zakat dan baitulmal digunakan sebagai dana utk dakwah dan golongan asnaf ni. jangan lah terlalu byk kerenah birokrasi dalam hal menyalurkan bantuan.
Pusat kebajikan masayarakat pun tak banyak sangat dinegara kita...mereka yg kaya raya jgnlah berkira nak membantu ..dari shopping tak menentu..bukankah pahala lebih besar akan diperoleh andai digunakan kekeyaan utk membantu mrk yg memerlukan lebih2 lagi dapat menyelamatkan akidah islamiah umat islam di negara ini...dari murtad.

sama2lah kita renungkan..


No comments:

Post a Comment